Naar inhoud

The last mile is dé onderscheidende component in e-commerce

Dé onderscheidende component in het digitale winkelcentrum is de levering van de bestelde artikelen – het element dat the last mile wordt genoemd. Snel en gratis leveren, dat is wat consumenten tegenwoordig van retailers in de e-commercesector verwachten. Een meerderheid van de Nederlandse onlineshoppers (57%) ziet gratis bezorging nog steeds als de doorslaggevende factor bij het plaatsen van een online bestelling.

Dit leert een onderzoek onder 1.000 Nederlanders van technologiebedrijf Manhattan Associates. Deze wensen vanuit de klanten zetten de logistieke sector onder druk. Retailers moeten hierdoor immers in staat zijn om orders snel, efficiënt en rendabel af te handelen, willen ze concurrerend blijven. Dit zijn vijf tips om de omnichannel-fulfilmentstrategie van ondernemingen in de e-commercebranche een boost te geven.

1. Real-time inzicht in de voorraad

Klanten lopen weg wanneer hun order vertraging oploopt. Retailers moeten daarom te allen tijde zicht hebben op bestellingen die binnenkomen. Hiaten en blinde vlekken in die zichtbaarheid vertalen zich in gemiste kansen, vertraging in de leveringen, omzetverlies en uiteindelijk afbreuk in de klantloyaliteit.

2. Maximaliseer de voorraad

Zorgvuldig voorraadbeheer voorkomt dat retailers, zonder het te merken, artikelen uitverkopen. Misgrijpen zorgt voor teleurgestelde klanten. Retailers hebben daarom een voorraadstrategie nodig die aangeeft wanneer een bestelling niet beschikbaar is. Zo kan de klant tijdig worden ingelicht of zelfs worden geïnformeerd waar het betreffende product wél op voorraad is, zodat het van daaruit kan worden geleverd.

3. Maak drop-ship mogelijk

Drop-shipping – waarbij retailers andermans producten verkopen zonder die zelf op voorraad te hebben – verkleint de risico’s en zorgt voor meer flexibiliteit. Retailers kunnen op deze manier namelijk snel nieuwe artikelen toevoegen. Hou dan wel in de gaten dat de software voor de supply chain en het voorraadbeheer over het vermogen dient te beschikken om zich aan de trend aan te passen.

4. Dring aan op first-class leverancierscommunicatie

Wanneer je als retailer van derde partijen koopt, is goede communicatie met die leveranciers van groot belang. Werk daarom alleen met leveranciers die een snelle communicatie en een hoogstaande service bieden. Anders werken eventuele tekortkomingen snel door in het fulfilmentproces, met als gevolg dat jij uiteindelijk de rekening betaalt.

5. Laat de klantenservice topprestaties leveren

Als artikelen ontbreken of vertraagd zijn, richten klanten zich tot de klantenservice. Een gebrekkige klantenservice is misschien wel de ergste fulfilmentfout die een retailer kan maken. Rust klantenservicemedewerkers daarom uit met de systemen die hen in staat stellen om vragen van klanten te beantwoorden en snelle oplossingen te bieden.

Veel retailers worstelen met het bijbenen van het huidige bezorgtempo. Echter, er liggen wel degelijk mogelijkheden om onderscheidend te zijn op het gebied van fulfilment, mits de juiste strategie en systemen worden ingezet. Dit leidt uiteindelijk niet alleen tot hogere productmarges, maar ook tot meer tevreden klanten en een hogere klantloyaliteit.

Meer informatie en tips over the last mile in e-commerce vind je in het e-book ‘Signed, Sealed ans deliverd: acht fulfilmenthacks die uw omnichannelstrategie een boost geven’.

Door Pieter Van den Broecke is managing director Benelux & Duitsland bij technologiebedrijf Manhattan Associates.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie