Naar inhoud

Tijd blijft een schaars goed in het midden- en kleinbedrijf

Als puntje bij paaltje komt, is tijd natuurlijk de enige cruciale factor in het menselijke bestaan. Bijna drie vierde van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (70%) is dan ook van mening dat de zogeheten hustle & grind -cultuur – we werken steeds door, zonder omkijken – ongezond is voor de onderneming. Bijna de helft (47%) duidt tijdsgebrek aan als bron van een negatieve impact op de eigen gezondheid of gezondheid van de werknemers.

Dat blijkt uit een onderzoek van IT-dienstverlener Salesforce.

Tijdsgebrek in midden- en kleinbedrijf

Hoewel bijna de helft van de mkb-eigenaren in Nederland (49%) wekelijks tussen 31 en 40 uur werkt – hetgeen nauw aansluit bij het gemiddelde van alle voltijdse werknemers in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika – melden veel van deze eigenaren dat ze hun taken buiten de normale uren uitvoeren. In het onderzoek is gepeild naar de belangrijkste factoren die bijdragen tot tijd-gerelateerde uitdagingen bij mkb’ers in de EMEA-regio. Slechts een kwart van de Nederlandse respondenten zegt nooit te werken op feestdagen (26%), tijdens de jaarlijkse vakantie (25%), op religieuze feestdagen (24%) en in weekenden (14%).

Gevolgen van hustle & grind-cultuur

Bijna drie vierde van de ondervraagde mkb-eigenaren (70%) geeft aan dat de zogenaamde hustle & grind-cultuur van doorwerken zonder omkijken, waarbij werknemers te veel uren overwerken om vooruit te komen in het bedrijf, ongezond is. Maar bijna de helft (47%) geeft wel toe dat ook in zijn organisatie een dergelijke bedrijfscultuur heerst. Hierbij wijst ook bijna de helft (47%) op een gebrek aan tijd als bron voor een negatieve impact op de eigen persoonlijke gezondheid of die van de medewerkers – zoveel zelfs dat bij een kwart (26%) van de mkb-eigenaren medewerkers verlof of ziekteverlof hebben opgenomen of het bedrijf hebben verlaten om redenen gerelateerd aan de geestelijke gezondheid.

Verlegging van de focus naar de klant

“Ik herken de uitkomsten van dit onderzoek maar al te goed”, vertelt Edwin Schaap, algemeen directeur bij HR-dienstverlener Payper. “De hustle & grind-cultuur bijvoorbeeld is ook kenmerkend voor de beginfase van onze onderneming. Uiteindelijk hebben we ons gericht op de klant en de customer journey in plaats van een strikte focus op sales. Daarom hebben ons interne proces en ons klantproces verbeterd, waardoor we meer tijd kunnen spenderen aan de belangrijke zaken zoals onze eigen mensen en onze klanten. Door de juiste aandacht aan de medewerkers te besteden, kunnen we er voor zorgen dat zij blij zijn en op de juiste plek zitten. Dit doet enorm veel voor de efficiëntie en uiteindelijk ook voor onze klanten. Er is weer ruimte om een potje te pingpongen om daarna weer fris aan het werk te kunnen. Dat is iets wat we een aantal jaar geleden niet konden bedenken en dit is ook zeker iets waar wij onze klanten in proberen mee te krijgen.”

Invloed op de gezondheid van een bedrijf

“Wat dit onderzoek duidelijk maakt, is dat tijd – of het gebrek eraan – een heel nadelige invloed heeft op de algemene gezondheid van een bedrijf en zijn werknemers”, stelt Eva Heffernan, country leader Nederland bij Salesforce. “Alle diensten en acties in een bedrijf – van strategie en planning tot training, productontwikkeling, verkoop, klantenservice en marketing – hangen af van de beschikbare tijd om tijd en middelen op een intelligente en productieve manier in te zetten. Hoe minder tijd eigenaren hebben, des te minder waarschijnlijk is het dat deze diensten de aandacht krijgen die nodig is voor gezonde en productieve medewerkers.”

Betere balans tussen privé en werk zoeken

Gevraagd naar de reden voor het opstarten van een eigen bedrijf, geeft twee derde van de mkb-eigenaren (63%) aan dat een betere balans tussen werk en privé een essentiële motivatie is. Maar slechts 56 procent gelooft in de huidige situatie echt een beter evenwicht te hebben gevonden. Het onderzoek toont duidelijk aan dat bedrijven dringend behoefte hebben om extra tijd te vinden voor hun dagelijkse bedrijfsactiviteiten. Technologie kan mkb-bedrijven daarbij een manier bieden om dit te doen.

Duurzame verandering door inzet technologie

Het onderzoek benadrukt verder de gezamenlijke ambitie van mkb-eigenaren om betere en slimmere manieren te vinden om een aantal zeer specifieke tijd-gerelateerde problemen op te lossen en aansluitend een breed en beter inzicht in het vermogen van technologie om een duurzame verandering mogelijk te maken. Meer dan de helft (58%) is het er bijvoorbeeld over eens dat nieuwe technologieën, zoals het Internet of Things, artificial intelligence en robotautomatisering, bedrijven tijd besparen, terwijl een vergelijkbaar aantal (57%) denkt dat dergelijke nieuwe technologieën de werknemers al productiever heeft gemaakt in vergelijking met twee jaar geleden.

Werktempo neemt alleen nog maar toe

“Tijd blijft altijd een schaars middel zijn”, duidt Eva Hefferman. “Het werktempo inherent aan deze hedendaagse zakenwereld neemt waarschijnlijk alleen maar toe in de nabije toekomst. Wat dit onderzoek aantoont, is dat technologie een belangrijke, snelle en toegankelijke manier biedt voor kleine bedrijven om de extra minuten en uren te vinden die op de lange termijn echt een verschil maken voor hun bedrijf en medewerkers.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie