Naar inhoud

Tijdgebrek grootste drempel voor het volgen van opleidingen

De COVID-19-pandemie heeft niet alleen de digitale transformatie versneld, maar tevens een sterkere nadruk op de klantbeleving gelegd. Het is tekenend voor een samenleving waar verandering de enige constante factor is geworden. Die voortdurende verschuivingen vormen de aanzet tot het frequent volgen van een diepgaande opleiding of praktische training. De noodzaak van persoonlijke ontwikkeling door permanente educatie wordt door een groot deel van de Nederlanders ook ingezien.

Voor Nederlandse kantoormedewerkers is gebrek aan tijd echter de grootste belemmering om met een opleiding te starten. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.003 Nederlanders in loondienst, dat is uitgevoerd door Online Academy. Bijna een derde (32%) van de werknemers ziet tijdgebrek als een barrière voor de eigen kennisontwikkeling. Ook studiekosten, de voorkeur voor leren in de praktijk of niet overtuigd zijn van de noodzaak van een studie zijn een reden om van een opleiding of training af te zien. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Leer meer van werknemers – Van opleiden tot concentratie op de werkvloer’.

Voortdurende veranderingen

Het zijn vooral mannen (16%) die de voorkeur geven aan leren in de praktijk in vergelijking met vrouwen (10%). Bovendien is de motivatie om een studie te volgen bij mannen minder dan bij vrouwen – 11 procent versus 7 procent – en hebben mannen meer het idee alles al te weten dan vrouwen – 4 procent versus 2 procent. Slechts een klein deel van de Nederlanders durft een opleiding niet aan uit faalangst (5%) of zegt geen ambities (6%) te hebben.

Volgen van opleidingen

Het gebrek aan geld om de studie te bekostigen, vormt voor vrouwen meer een drempel dan voor mannen – 15 procent versus 9 procent – al wordt dat beletsel lager naarmate mensen ouder worden. Zo geeft 14 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar aan dat het ontbreken van financiële middelen een reden is om een studie aan zich voorbij te laten gaan. Dat deel is onder Nederlanders in de leeftijdscategorie 55 tot 66 jaar nog maar 6 procent, al vindt die groep ouderen het volgen van een opleiding vaak niet meer nodig: 27 procent versus 11 procent gemiddeld.

Investeren in medewerkers

“Investeren in opleidingen van werknemers levert een organisatie veel voordelen op, zoals betere prestaties, het op de hoogte blijven van wat er zich in een vakgebied afspeelt en het vergroten van het werkplezier”, stelt Tom Bos, directeur bij Online Academy. “Dit geldt helemaal als je de nadruk legt op leren dat past bij het individu. De een heeft namelijk aan vijf minuten leren per dag genoeg en een ander is gebaat bij twaalf minuten. Het is belangrijk dat opleidingen en trainingen op de behoefte van medewerkers worden afgestemd, door bijvoorbeeld het aanbieden van modulair leren.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie