Naar inhoud

Tijdige upgrade Google Analytics naar Universal Analytics noodzaak voor behoud data

Het veruit meest gebruikte pakket voor webanalytics is op dit moment Google Analytics. Ondanks de naderende uitfasering van Google Analytics blijft een relatief groot deel van ondernemend Nederland de invoering van haar opvolger, Universal Analytics, uitstellen. Volgens een roadmap van Google is definitieve stopzetting van ondersteuning niet ver weg. Hierdoor zullen meetscripts van de oude versie hun werk niet of onvolledig kunnen doen. Dit heeft onbetrouwbare webstatistieken en uiteindelijk verlies van data tot gevolg. Een potentiële ramp voor online marketeers.

Statistieken van een website

Dit blijkt uit een onderzoek door online marketingbureau Oogst onder de 130 toonaangevende online bedrijven in Nederland. Google Analytics is een gratis dienst om statistieken van een website onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Aan de hand van deze informatie kunnen eventuele reclamecampagnes of delen van de website aangepast worden aan het gedrag van de bezoeker.

Potentieel schadelijke situatie

Begin vorig jaar bleek al uit onderzoek van het bureau onder de Twinkle top 100 webwinkels en Travel top 30 reisbureaus dat de acceptatie van Universal Analytics in Nederland niet snel van de grond kwam. In de navolgende anderhalf jaar is dit percentage weliswaar gestegen, maar nog steeds blijkt 43 procent van de onderzochte bedrijven niet de laatste versie van Google Analytics te gebruiken. Voor deze groep ontstaat op termijn een potentieel schadelijke situatie doordat bestaande meetscripts niet meer zullen functioneren.

Meer geavanceerde functies

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen in de reisbranche met 70 procent voorlopers zijn qua adoptie, gevolgd door online retailers (53%). Opmerkelijk is dat veel bedrijven die wel zijn overgestapt nog geen gebruik lijken te maken van de meer geavanceerde functionaliteiten. Bij de onderzochte bedrijven is het gebruik van Google Tag Manager sinds 2014 wel verdrievoudigd naar 47 procent.

Functionaliteit voor remarketing

De functionaliteit voor remarketing lijkt door de migratie naar Universal Analytics wel een push te hebben gekregen. Via remarketing kunnen mensen worden bereikt die een website eerder hebben bezocht of bijvoorbeeld een mobiele applicatie hebben gebruikt. Inmiddels is er op 63 procent van de onderzochte websites een Google Analytics Remarketing Tag te vinden.

Stopzetting ondersteuning

Al bij de introductie van Universal Analytics, nu bijna drie jaar geleden, werd door Google in een roadmap aangegeven dat de ondersteuning voor oudere versies stopgezet gaat worden. Dit heeft met name impact op maatwerk implementaties. Het meten van bijvoorbeeld virtuele pageviews in aanvraagstraten van webwinkels, het doormeten van buttons of segmenten via custom variabelen zal op de oude manier niet meer ondersteund worden.

Onvolledige of onjuiste data

Dit heeft onvolledige of onjuiste webdata tot gevolg, waardoor bijvoorbeeld beslissingen minder goed onderbouwd kunnen worden en tests onbetrouwbaar worden. Oude data blijven wel minimaal 2 jaar behouden. De vraag is in hoeverre Google gebruikers zich tegen in het harnas wil jagen door ondersteuning van oudere versies van Google Analytics abrupt stop te zetten. Een versoepelde overgangssituatie of al dan niet geforceerde migratie ligt volgens online marketingbureau Oogst voor de hand.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie