Naar inhoud

Tikkie is exemplarisch voor de voortsnellende digitalisering

Even een Tikkie sturen, dat is in Nederland steeds gebruikelijker. Met deze mobiele applicatie die in 2016 is geïntroduceerd, kun je op een eenvoudige manier betaalverzoeken sturen via bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook Messenger, short message service (sms) of quick response code (QR-code). Het is een initiatief van ABN AMRO en gratis te gebruiken door iedereen met een Nederlandse betaalrekening. Ook organisaties kunnen de app op verschillende manieren inzetten binnen hun bedrijfsvoering. De omarming van de dienst is exemplarisch voor de voortgaande digitale transformatie.


In 2020 is een recordbedrag betaald via Tikkie

Met meer dan 6 miljoen gebruikers is Tikkie inmiddels een bekend begrip in Nederland. Ook in het bijna afgelopen jaar hebben Nederlanders weer massaal kosten met elkaar gedeeld via de app. In 2020 is er voor maar liefst 3,4 miljard euro via zo’n betaalverzoek betaald. Dat is 800 miljoen euro méér dan in 2019. Overall is er sinds de lancering al zo’n 7,8 miljard euro afgetikt. Op het hoogtepunt van dit jaar zijn 193 Tikkies per minuut betaald, 43 per minuut méér dan tijdens de piek in 2019. In 2020 is 66 procent van dergelijke betaalverzoeken binnen een uur betaald en 38 procent zelfs binnen vijf minuten. Dat Nederlanders ook gebruikmaken van de app om kosten gerelateerd aan COVID-19 te splitten, blijkt wel uit opvallende omschrijvingen als mondkapjes.

De sociale verandering door COVID-19 is duidelijk zichtbaar

Tikkie wordt vooral gebruikt bij sociale activiteiten. Door de COVID-19-pandemie moesten mensen in 2020 noodgedwongen voor een andere invulling kiezen. Dat is goed terug te zien in de omschrijvingen van de betaalverzoekjes. “Zodra de terrassen weer open mochten, zagen we een enorme stijging in het aantal betaalverzoeken dat daaraan verbonden was”, vertelt Moreno Kensmil, head of marketing bij Tikkie. “Toen de regels in Nederland weer strenger werden, zagen we een enorme verschuiving. Want mensen zijn door alle restricties heel vindingrijk gebleken. Zo is de avond uit veranderd in samen thuis genieten van een bezorgmaaltijd en zagen we een toename in de verzoeken voor boodschappen. Verder zagen we dit jaar drie opvallende nieuwe binnenkomers in de omschrijvingen van betaalverzoeken: puzzels, planten en mondkapjes.”

Creatieve ondernemers ontdekken het gemak van Tikkie

Ook ondernemers slaan zich creatief door de coronacrisis en ontdekten daarbij massaal het gemak van Tikkie. “Veel horecazaken gingen tijdens de lockdowns snel over op afhalen of bezorgen. Dan is het makkelijk om je gasten via Tikkie te laten betalen”, stelt Moreno Kensmil. Maar ook buiten de horeca wisten ondernemers de app te vinden. Zo zetten kerken en voedselbanken een Tikkie QR-code in om contactloos en op afstand geld op te halen. Retailers zonder webshops gebruikten de applicatie in combinatie met bestellingen via Facebook en Instagram. “We zijn er trots op dat we juist in deze lastige tijden ondernemers een eenvoudige en veilige betaaloplossing kunnen bieden”, geeft Moreno Kensmil aan. “Daarbij hebben we in 2020 gezien dat contactloos betalen in de horeca de norm is geworden en waarschijnlijk blijft dat ook wel zo. Als alles weer helemaal open mag, bieden we met Tikkie Check een ideale oplossing om af te rekenen zonder tussenkomst van de bediening.”

Nieuwe initiatieven zijn geïntroduceerd in Tikkie

“Zelf hebben we niet bepaald stilgezeten in 2020 en hebben in het bijna afgelopen jaar naast Tikkie Check ook Tikkie Terug gelanceerd”, zet Moreno Kensmil uiteen. “We merkten dat cashbackacties vaak als omslachtig en onbetrouwbaar worden ervaren, terwijl het zoveel eenvoudiger kan. Om het vierjarig bestaan te vieren, hebben we onze gebruikers deze zomer in samenwerking met warenhuis HEMA dan ook via Tikkie Terug getrakteerd op een tompouce. Naast deze dienst werken we ook met derde partijen om acties op te zetten die de ervaring binnen de app leuker maken voor onze gebruikers. Denk hierbij aan winacties of korting op producten die passen bij hen. Ondanks de uitdagingen van 2020 hebben we toch veel nieuws kunnen brengen en een goede basis gelegd voor 2021. We gaan daarom voor een jaar waarin we nog meer met elkaar kunnen delen.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie