Naar inhoud

TikTok ongehoord populair geworden bij de Nederlandse jeugd

De social media vormen voor marketeers een haast even dankbaar als ongrijpbaar domein. Want daar waar knullige filmpjes miljoenen keren worden bekeken op YouTube, krijgen professionele video’s nauwelijks aandacht op dat kanaal. Bovendien leek Facebook een tijd lang het absolute alleenrecht op het sociale leven van de hele wereldbevolking te hebben, maar het geesteskind van Mark Zuckerberg verveelt de gebruikers tegenwoordig vooral met ongewenste vriendschapsvoorstellen. En ondertussen is TikTok in korte tijd ongekend populair geworden bij de jeugd.

In 2016 heeft het Chinese bedrijf ByteDance de app Douyin geïntroduceerd op de Chinese markt. De succesvolle lancering is de aanleiding geweest voor de ontwikkeling van TikTok. Met deze app richt de onderneming zich op de internationale markt. Na de integratie van de applicatie musical.ly in het platform is TikTok in bijzonder korte tijd een ongehoorde hit geworden bij de jeugd wereldwijd. Met de app kunnen korte muziekvideo’s worden opgenomen en gedeeld.

De razendsnelle groei van TikTok

Op dit moment kent TikTok in Nederland ruim 1 miljoen – vooral jeugdige – gebruikers, zo leert een onderzoek onder 1.911 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Multiscope. Binnen de leeftijdscategorie 6 tot en met 18 jaar kent het platform maar liefst 830.000 gebruikers. Dit succes heeft overigens ook een donkere keerzijde. In Nederland is Sara Dol een invloedrijke TikTok-creator. De pas 18-jarige jongedame heeft ruim 1,6 miljoen volgers op het kanaal en heeft haar ervaringen onlangs gedeeld tijdens het event ‘Digital Marketing in 1 Day’.

Vooral populair onder jonge tieners

TikTok heeft voornamelijk veel gebruikers onder jonge tieners. Het percentage gebruikers is onder 12-jarigen het hoogst. Binnen die leeftijdsgroep gebruikt maar liefst 64 procent de app. Daarboven daalt het aantal gebruikers snel. Van de 18-jarigen gebruikt nog slechts 9 procent het platform.

De gebruiksintensiteit van TikTok is gemiddeld 31 minuten per dag. Onder volwassen gebruikers is dit met 13 minuten per dag aanzienlijk lager. Het gebruik is met 40 minuten per dag het hoogst in de leeftijdscategorie 10 tot en met 12 jaar. Ouders blijken trouwens het gebruik van kinderen goed te volgen. Maar liefst 97 procent zegt op de hoogte te zijn van het gedrag op social media van zijn kinderen.

Onbekend bij het grote publiek

TikTok heeft op dit moment nog een lage naamsbekendheid bij het grote publiek. Onder de volwassen bevolking heeft 26 procent wel eens van de mobiele applicatie gehoord. Slechts 2 procent van de Nederlanders noemt TikTok spontaan als gevraagd wordt naar social media.

Concurrentie voor Snapchat en Instagram

TikTok heeft met zijn jonge doelgroep een eigen segment voor zich gewonnen. Ruim de helft (54%) van de ondervraagden is van mening dat TikTok geen bedreiging wordt voor andere social media. Snapchat (34%), Instagram (19%), Facebook (9%), WhatsApp (3%) en Pinterest (3%) worden het vaakst genoemd als social media waarvoor TikTok een bedreiging kan zijn.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie