Naar inhoud

Tilburgse Kermis in 2020 populairste stadsevent in Nederland

Niet de Vierdaagsefeesten in Nijmegen of de Pride in Amsterdam, maar de Tilburgse Kermis is in 2020 het populairste stadsevenement van Nederland. Hoewel het evenement – dit jaar van vrijdag 17 juli tot en met zondag 26 juli in de binnenstad van Tilburg – in afgeslankte vorm plaatsvindt, behoudt het veel van de waardevolle publiciteit en kan het zich blijven meten met de andere stadsevenementen met een nationale uitstraling.

Andere stadsevenementen die doorgaans hoger scoren op naamsbekendheid, waardering en binding, zijn stuk voor stuk geannuleerd. Ook het Bevrijdingsfestival, normaliter het meest populairste stadsevenement, is dit jaar niet doorgegaan. Dit blijkt uit het ‘Evenementen Merkenonderzoek 2020’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Voor dit onderzoek – ontwikkeld met de Universiteit van Amsterdam – zijn aan 1.500 Nederlanders in twee fases vragen voorgelegd.

Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden Nederlandse evenementen onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste evenementen in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting.

Nederlandse stadsevenementen tijdens COVID-19

“Afgelopen vrijdag liepen er weer mensen over de kermis in Tilburg. Dat is niet alleen leuk voor de bezoekers en de kermisexploitanten, maar vooral ook heel belangrijk voor de uitstraling van het evenement”, stelt merkonderzoeker Hendrik Beerda. “Het kost veel tijd, geld en energie om een sterk merk op te bouwen. Het heeft jaren geduurd voordat de Tilburgse Kermis deze nationale status heeft bereikt. Uit de merkonderzoeken blijkt dat het niet doorgaan van een evenement desastreus is voor de naamsbekendheid, waardering en binding van een evenement. De keuze voor deze afgeslankte vorm heeft een blijvende, positieve impact voor de populariteit van dit evenement in de komende jaren.”

Populairste stadsevenementen in Nederland

Dit zijn de populairste stadsevenementen in Nederland, die dit jaar echter niet allemaal doorgang vinden:

  1. Bevrijdingsfestival (geannuleerd)
  2. Vierdaagsefeesten Nijmegen (geannuleerd)
  3. SAIL Amsterdam (geannuleerd)
  4. Pride Amsterdam (geannuleerd)
  5. Toppers in Concert (geannuleerd)
  6. Tilburgse Kermis
  7. Nederlands Filmfestival
  8. Prinsengrachtconcert
  9. Amsterdam Dance Event
  10. Leidens Ontzet

Populariteit is gebaseerd op de onderzoeksfactoren naamsbekendheid, waardering en binding

SAIL Amsterdam moet de reputatie van het evenement vrijwel opnieuw opbouwen na tien jaar afwezigheid.

Annulering schadelijk voor publiciteitswaarde

“Nationale topevenementen leveren in Nederland bij elke editie voor miljoenen euro’s aan publiciteitswaarde op. De annulering door de COVID-19-pandemie zorgt bij deze evenementen dus ook voor miljoenen aan extra verlies door het ontbreken van media-aandacht”, duidt Hendrik Beerda. “Het wegvallen van de editie van 2020 van het vijfjaarlijkse SAIL Amsterdam is dan ook een drama. Bijna een hele nieuwe generatie moet wachten op een nieuwe editie van dit maritieme evenement. Na tien jaar moet het merk SAIL daarom voor een groot deel opnieuw worden opgebouwd.”

Een online substituut is een goede oplossing voor het reputatiebehoud van evenementen bij bezoekers én sponsors.

Reputatiebehoud door online substituut

“Omdat de reputatie van een geannuleerd evenement verzwakt en bij een volgende editie extra moet worden geïnvesteerd in de communicatie, is de organisatie van een online substituut een goede oplossing”, benadrukt Hendrik Beerda. “Ondanks dat zo’n online evenement vaak veel minder publiek trekt en kostbaar is, zorgt het er wel voor dat de reputatie overeind blijft bij de bezoekers en de sponsors.”

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie