Naar inhoud

Tips om de koopgekte van Black Friday heelhuids te doorstaan

De retailsector staat aan de vooravond van de belangrijkste weken van het jaar. Op maandag 25 november 2019 begint namelijk het koopjesjachtseizoen. Zoals elk jaar verlagen duizenden winkeliers hun prijzen ter gelegenheid van Cyber Week, een koopjesweek die culmineert in Black Friday op 29 november en eindigt met Cyber Monday op 2 december – net op tijd voor Sinterklaas en ruimschoots voor Kerstmis.

Als je de reclame moet geloven, kunnen consumenten profiteren van kortingen tot wel 90 procent bij de aankoop van elektronica, parfum, fashion-items en zelfs vliegtickets. Maar zijn de aanbiedingen wel zo scherp als winkeliers de consumenten doen geloven? Bij social shopping community Pepper hebben we tien tips opgesteld die je wegwijs kunnen bieden in de soms misleidende wereld van online shopping.

1. Maak een verlanglijstje

Tijdens Black Friday zijn er talloze aanbiedingen in een zeer breed scala aan producten. Om de oorspronkelijke wensen niet uit het oog te verliezen en overzicht te houden is het aan te raden om van tevoren een verlanglijstje te maken. Op het lijstje staan de producten of artikelen die je op die dag in de gaten houdt. Het is over het algemeen slimmer om open te staan voor verschillende productsoorten om teleurstelling te voorkomen.

2. Doe prijsonderzoek

Zodra het verlanglijstje af is, wordt het tijd voor een prijsonderzoek. Tijdens Black Friday wordt er namelijk veel gestunt met kortingspercentages. Soms wordt het oude bedrag in de aanloop naar 29 november nog even verhoogd of wordt de korting berekend op basis van de niet-bindende adviesprijs in plaats van de lagere marktprijs. Bekijk daarom vóór Black Friday wat de prijzen zijn van de producten die je graag wil hebben. Zo weet je op die dag wat het daadwerkelijke kortingspercentage is.

3. Ontvang nieuwsbrieven

Wanneer je als consument een winkel of een merk op het oog hebt, is het slim om je vóór Black Friday op de nieuwsbrief van dat verkooppunt te abonneren. Indien relevant kun je ook lid worden van bijvoorbeeld een bijbehorend loyaliteitsprogramma. Naast reguliere kortingen staan er namelijk soms ook exclusieve kortingen of kortingscodes voor leden in de nieuwsbrief. Op die manier profiteer je van de laagst mogelijke prijs.

4. Stel deal-alerts in

Consumentenplatformen zijn een krachtig middel om tijdig de juiste aanbiedingen te lokaliseren. De populairste producten met de scherpste kortingen zijn meestal razendsnel uitverkocht. Via apps van deze platformen heb je de mogelijkheid om alerts aan te zetten. Door een deal-alert in te stellen krijg je als de gebruiker een notificatie zodra er een aanbieding van een door jou gewenst product op zo’n platform wordt geplaatst. Als je op zoek bent naar een iPhone, kun je een trefwoord-alert voor zo’n smartphone instellen. Zodra een consument een iPhone-aanbieding op een consumentenplatform plaatst, wordt er een pushbericht naar jouw smartphone gestuurd.

5. Begin op tijd

Officieel begint Black Friday dit jaar om twaalf uur ‘s nachts als donderdag 28 november eindigt en vrijdag 29 november begint. Maar steeds meer winkels hebben de hele week speciale Black Friday-aanbiedingen. Zo zouden Amazon en MediaMarkt er goed aan doen om de koopjesacht Cyber Weeks te noemen – die retailers hebben op 22 november namelijk het spits al afgebeten en bieden tot 2 december speciale kortingen aan. Om te profiteren van de beste deals moet je er snel bij zijn, maar wel het hoofd koel houden. Veel webshops proberen je namelijk met tijdsrestricties over de streep te trekken. Door een aanbieding bijvoorbeeld ‘Flash Sale’ te noemen creëert de retailer de indruk dat je als consument snel moet beslissen. Het is in dit soort gevallen beter om eerst terug te vallen op een gedegen prijs- en winkelonderzoek.

6. Let op verborgen kosten

Verborgen kosten zoals verzend- en betaalkosten kunnen de prijs van een op het eerste gezicht aantrekkelijke aanbieding flink verhogen. Bij webwinkels uit de Verenigde Staten van Amerika en China heb je als de consument ook nog eens te maken met importkosten en belastingen.

7. Onderzoek de webshop

De prijs is niet de enige belangrijke factor. Het is sterk aan te raden om ook de betrouwbaarheid van een webshop te controleren voordat je als koopjesjager tot aankoop overgaat. Heeft de webshop een keurmerk van bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg en zijn er reviews over de webshop te vinden? Beoordelingen van klanten op externe websites zoals Trustpilot en KiyOh geven vaak een goede indruk van de betrouwbaarheid van de webshop. Keurmerken staan meestal bovenaan of onderaan de homepage van een webshop. Je kunt eventueel ook op de site van het keurmerk zelf kijken of de webwinkel er echt bij aangesloten is. Daarnaast kan de koper bij Nederlandse webshops controleren of het bedrijf een Nederlands adres heeft en geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel.

8. Check de levertijd

Wie met tijdsdruk te maken heeft door bijvoorbeeld een Sinterklaassurprise, doet er goed aan de beloofde levertijd te achterhalen. Die is meestal op de productpagina terug te vinden. Door het aantal bestellingen kan de bezorging van een online bestelling soms ook langer duren dan verwacht. Omdat veel webwinkels ook een fysieke winkel hebben, is het soms handiger om naar de fysieke winkel te gaan als je haast hebt.

9. Combineer kortingen

Er zijn twee manieren om op het laatste nippertje nog van extra korting te profiteren. Ten eerste kun je als koopjesjager onderzoeken of er een actuele kortingscode voor een webwinkel geldt, waardoor bijvoorbeeld de verzendkosten gratis zijn. Op diverse aanbiedingenplatforms staan lijsten met actuele kortingscodes, coupons en vouchers. Ten tweede kun je controleren of de webwinkel samenwerkt met een cashback-portaal. Hiermee krijgt de koopjesjager na het afronden van de bestellingen een deel van het aankoopbedrag terug.

10. Betaal veilig

Onlinewinkeliers kunnen het beste gebruikmaken van een creditcard zoals Visa of MasterCard, of van PayPal. Deze betaalmethodes bieden namelijk extra bescherming bij het online shoppen. Zo zijn gebruikers van PayPal bijvoorbeeld beschermd tegen oplichting en verschaffen creditcardverstrekkers soms een extra verzekering voor een aantal maanden op een aankoop. Daarnaast is het verstandig om te controleren of er via een gecodeerde internetverbinding wordt afgerekend. Aan onder andere het kleine hangslot-icoontje in het adresveld kun je zien of een internetverbinding gecodeerd is.

Shai Simpson-Baikie is SEO content manager bij social shopping community Pepper.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie