Naar inhoud

Toegangsprijzen cruciaal voor sportevenementen

Grote sportevenementen als de start van de Tour de France en de wereldkampioenschappen afstanden in het schaatsen kunnen in Nederland op massale belangstelling rekenen. Daarnaast worden er ook veel nationale en regionale sportwedstrijden georganiseerd, die veelal toegankelijk zijn voor publiek. De prijs van het toegangsbewijs en sfeer op de tribune zijn de belangrijkste factoren voor het bezoeken van sportieve evenementen.

Groot belang

Dit blijkt uit een recent uitgevoerd enquête onder ruim 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect. Ook de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van de locaties, de kwaliteit van het zicht op het speelveld, het feit dat men supporter is van een deelnemend team, de dag en het tijdstip van de het evenement en het niveau van de wedstrijd spelen een grote rol in de tevredenheid bij het bezoeken van een voetbalwedstrijd, een boksgala of een concours hippique in Nederland.

Beperkt belang

De studie leert verder dat de mogelijkheden tot het ontmoeten van andere bezoekers het minst van belang is. Ook de activiteiten rondom het evenement, bijvoorbeeld buiten het stadion, de prijs en kwaliteit van de catering, het vermaak en de aankleding rondom de wedstrijd en de deelname van lokale sporters zijn slechts van beperkt belang bij een bezoek aan een sportevenement.

Redelijk belang

In totaal zijn 18 aspecten onderzocht. De aspecten comfort zitplaatsen, de weersomstandigheden, het belang van de sportwedstrijd, de mogelijkheden tot vermaak voor jong en oud zijn redelijk van belang, maar zullen een minder grote rol spelen in de tevredenheid bij het bezoeken van een sportevenement in Nederland.

Succesfactoren

Het succes van sportevenementen is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van betalende bezoekers”, stelt Edgar de Beule, managing director van Markteffect. “Door inzicht te creëren in de aspecten die belangrijk zijn voor het publiek, kunnen sportwedstrijden tot een groter succes gebracht worden. Organisatoren kunnen hierop inspelen door rekening te houden met de aspecten die het meest van belang zijn bij een bezoek aan een wedstrijd of evenement.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie