Naar inhoud

Toekomstvertrouwen onder directieleden is in 2019 gekelderd

Het vertrouwen in de toekomst van de zakelijke leiders wereldwijd is in 2019 fors gekelderd ten opzichte van 2018. De fiducie in de welvaart en het welzijn van mens en planeet is onder chief executive officers en chief marketing officers over de hele wereld met meer dan 20 procent gedaald. De sterkste dalingen in het vertrouwen zijn zichtbaar in de Verenigde Staten van Amerika (-51%) en China (-21%). Opvallend is dat directieleden in Japan tegen deze trend ingaan, want in dat land is het toekomstvertrouwen juist met 74 procent gestegen.

Dit kun je opmaken uit de ‘2019 Worldcom Confidence Index’ van de Worldcom Public Relations Group, een wereldwijd partnernetwerk van PR-bureaus. Het rapport is gebaseerd op een analyse met behulp van artificial intelligence van de online content van meer dan 58.000 CEO’s en CMO’s uit 15 verschillende landen.

Dalend vertrouwen

“Een hoge mate van onzekerheid in de wereld – bijvoorbeeld ten gevolge van een mogelijke handelsoorlog tussen de VS en China – heeft de bezorgdheid bij de zakelijk leiders versterkt”, stelt Roger Hurni, voorzitter van de Worldcom Public Relations Group. “Het onderzoek toont ook aan dat de wereldwijde handelsakkoorden en handelstarieven het vertrouwen ondermijnen. Sinds de publicatie van ‘The Worldcom Confidence Index 2018’ heeft de samenleving natuurlijk ook te maken gekregen met zaken als de Brexit, de protesten in Hong Kong, meer aandacht voor de opwarming van de aarde, de hongersnood en het opnieuw opduiken van ziekten als de mazelen. Deze combinatie van factoren kan verklaren waarom de vertrouwensniveaus het afgelopen jaar zo gekelderd zijn.”

Aandacht influencers

Naast het wereldwijde vertrouwen laat het onderzoek ook het belang zien van het bereiken van specifieke doelgroepen en de mate van vertrouwen die deze doelgroepen genieten. In 2018 bleken CEO’s vooral bezig met het bereiken van hun klanten, maar de respondenten uit 2019 richten zich voornamelijk op influencers. Hun belang is dan ook gegroeid met maar liefst 160 procent. Zij worden gevolgd door klanten en werknemers. Toch blijft het vertrouwen van CEO’s dat ze influencers daadwerkelijk kunnen bereiken laag. Ze geven aan meer vertrouwen te hebben in het bereiken van stakeholders, klanten, leveranciers en zelfs overheidsfunctionarissen.

Belang medewerkers

Een ander probleem dat CEO’s en CMO’s tegenkomen, is het behoud van de huidige werknemers. Zakelijke leiders hebben er weinig vertrouwen in dat ze hun talenten kunnen behouden. Bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en de VS tonen respectievelijk het laagste en het een na laagste vertrouwen op dit gebied. Het behouden van talent is overigens een van de vijf issues gerelateerd aan medewerkers die voorkomen in de top 6 van wereldwijd besproken onderwerpen. Economische migratie is reden tot zorg – met name in de VS, dat op dit punt de laagste score noteert. Het belangrijkste onderwerp dat door de leiders is genoemd is de upskilling en reskilling van werknemers. Het VK heeft de laagste mate van vertrouwen en Japan de hoogste op het gebied van bijscholing en herscholing. Het verbeteren van de vaardigheden is een van de vele gebieden die leiders belangrijk vinden om medewerkers betrokken te houden.

Belangrijkste bevindingen

Het onderzoek laat de kopzorgen en de mate van vertrouwen in de toekomst zien met betrekking tot 23 onderwerpen binnen zes doelgroepen. De tien belangrijkste bevindingen zijn:

  1. De vertrouwensniveaus krijgen een knauw met een gemiddelde daling van 21 procent, waarbij de VS de grootste daler is met minus 51 procent en Japan de grootste stijger is met plus 74 procent.
  2. Influencers vormen de belangrijkste doelgroep voor zakelijke leiders, maar die hebben de één na laagste vertrouwensscore; de invloed en de rol van de media hebben de vierde laagste score.
  3. Onderwerpen gerelateerd aan medewerkers domineren de zakelijke agenda, want deze thema’s nemen vijf plekken in de top 6 in; bijscholing en herscholing zijn dan ook de meest besproken onderwerpen en werknemers scoren het laagst van alle doelgroepen.
  4. Zakelijke leiders maken zich zorgen over hun bedrijfsimago en merkreputatie en hun mogelijkheden om deze in geval van crisis te beschermen.
  5. Wereldwijde handelsakkoorden en handelstarieven ondermijnen het vertrouwen.
  6. Het vertrouwen neemt af als het gaat om klanttevredenheid – vooral in de VS – maar blijft hoger dan op andere zakelijke onderwerpen.
  7. Issues die alle respondenten raken, zoals de opwarming van de aarde, roepen wereldwijd heel verschillende reacties op.
  8. Overheden en wetgevers krijgen veel meer aandacht, hetgeen als zorgwekkend beschouwd wordt.
  9. Een veranderde houding is zichtbaar ten opzichte van de manier waarop politieke leiders communiceren op social media.
  10. Cybercrime is niet langer een wereldwijde reden tot bezorgdheid, maar wel een groot issue voor Zuid-Amerikaanse leiders.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie