Naar inhoud

Toenemend aantal aankopen in Nederland via mobile en social

Meer en meer wordt de smartphone voor Nederlanders dé toegangspoort tot alle facetten van het wereldwijde web. De komende vijf jaar neemt het aandeel van mobile binnen online aankopen dan ook snel toe. Zo gebruikt nu ongeveer twee derde van de onlineshoppers het mobieltje om via het internet aankopen te doen en verwacht de helft van deze groep in 2024 jaar het merendeel van de online aankopen via een moderne mobiele telefoon te doen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders, dat marktonderzoeksbureau GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘ShoppingTomorrow 2019 – The future of retail according to consumers’.

Steeds belangrijkere rol smartphone

Het onderzoek laat zien dat 94 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in 2019 een online aankoop heeft gedaan. Van al deze onlinekopers heeft 65 procent zijn mobiele telefoon gebruikt bij het online winkelen, tegenover 55 procent in 2018. Nederlandse consumenten verwachten daarnaast dat de rol van de smartphone de komende jaren alleen maar belangrijker wordt. Want 47 procent van de onlinekopers voorspelt nu dat hij over vijf jaar zijn meeste online aankopen via een mobiele telefoon doet, tegenover 40 procent in 2018.

Groei online aankopen vlakt af

Waar het online aandeel in de totale bestedingen van 25 procent in 2018 naar 27 procent in 2019 is gegroeid, denken consumenten dat dit in 2024 naar 38 procent stijgt. Zij verwachten nog steeds dat online shoppen de komende vijf jaar blijft groeien, al komt hun voorspelling voor de online bestedingen overeen met die van vorig jaar (37%). Als wordt gekeken naar de verschillende productcategorieën, is zichtbaar dat consumenten een grote groei in het online aandeel verwachten binnen telecom – van 43 procent in het eerste half jaar van 2019 naar 58 procent in 2024 – en in food & near-food – van 6 procent naar 20 procent.

Nieuwe manieren van online winkelen

Wat betreft nieuwe manieren om online te shoppen, zoals voice commerce, blijken consumenten verdeeld. Iets meer dan de helft (53%) verwacht dat een groot gedeelte van de aankopen via de nieuwe technologieën plaatsvindt in 2024. Hier ligt overigens ook een uitdaging voor de e-commercewereld, aangezien betalen via voice-technologie op dit moment juridisch gezien in Nederland nog niet toegestaan is.

Social media als opkomend verkoopkanaal

Social media vormen een opkomend verkoopkanaal. Zowel voor Facebook als voor Instagram geldt dat ongeveer een kwart van alle leden van die platforms al aankopen doet op deze manier. Zo geeft 17 procent aan weleens een aankoop te hebben gedaan via Facebook. Dit medium steekt met kop en schouders uit boven de andere social media. Instagram wordt door slechts 7 procent gebruikt voor een aankoop.

Impulsaankopen via Instagram

“Kopen via Instagram is nog niet heel makkelijk”, stelt Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. “Pas als er een eigen seamless check-out komt, groeit de verkoop via zo’n platform. Instagram leent zich volgens mij perfect voor impulsaankopen, dus ik verwacht daar nog veel van.”

Anoniem versus gepersonaliseerd aanbod

Privacy blijft een hot issue voor consumenten. Zo geeft 60 procent aan niet herkend te willen worden. “77 procent van de consumenten verwacht altijd een gepersonaliseerd aanbod te krijgen wanneer online wordt geshopt, maar 67 procent wil niet dat er verzamelde data worden gebruikt om een aanbod te personaliseren”, vertelt Inge Demoed. “Dat stelt retailers dus voor een uitdaging. Voor 27 procent van de ondervraagden is het overigens geen probleem als bedrijven data inzetten om een persoonlijk aanbod te tonen.”

Combinatie online en offline groeit

De helft van de consumenten vindt het prettig om tijdens het shoppen fysieke en online winkelbezoeken met elkaar af te wisselen. Wanneer zij echter advies willen over bepaalde producten of diensten, vinden ze een winkelbezoek de fijnste methode om in contact te komen met de verkoper: 73 procent in 2019 tegenover 58 procent in 2018. Consumenten verwachten daarin wel dat de fysieke retail meer met technologieën doet, zoals contactloos betalen via hun smartphone en zelfscankassa’s.

Technologie voor frictieloze winkelervaring

“Dit is een trend die nu echt al in opmars is”, duidt Inge Demoed. “Steeds meer fysieke winkels omarmen technologieën om het consumenten zo makkelijk mogelijk te maken – een voordeel voor zowel de consument als de winkel. Consumenten vinden technologie in winkels overigens eerder efficiënt (46%) dan leuk (20%). Met andere woorden, ze zien het eerder als onderdeel van een frictieloze winkelervaring dan als inspiratiebron.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie