Naar inhoud

Toenemend aantal online aankopen via smartphone en tablet

In het eerste half jaar van 2017 hebben Nederlandse consumenten met € 10,66 miljard aan online bestedingen 13 procent meer uitgegeven aan het online aankopen van producten en diensten ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het totaal aantal online aankopen komt in deze periode uit op 92,59 miljoen. In heel 2017 worden naar verwachting 200 miljoen online aankopen (+13%) gedaan, voor een totaalbedrag van ongeveer € 22,6 miljard (+12%). Een toenemend aantal van de aankopen gebeurt via de smartphone of de tablet.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door marktonderzoeksbureau GfK uitgevoerd, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en in samenwerking met logistiek dienstverlener PostNL.

Verdere groei online bestedingen

Van alle bestedingen aan producten en diensten wordt 23 procent online gedaan in het eerste half jaar van 2017, tegenover 21 procent in dezelfde periode in 2016. Van de € 10,66 miljard aan online consumentenbestedingen is € 5,89 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 16 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overige € 4,77 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 9 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016. De productcategorieën ‘speelgoed’ en ‘health & beauty’ laten voor de eerste helft van 2017 de grootste groei in online bestedingen zien, met respectievelijk 43 procent en 41 procent.

Herstel Nederlandse detailhandel

“Het gaat weer beter met de Nederlandse detailhandel en dat is goed nieuws”, stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Het CBS meldt een groei van 3,3 procent in het eerste halfjaar van 2017. Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 48,9 miljard in de eerste zes maanden van 2017, bedraagt het online aandeel van € 5,9 miljard inmiddels 12,0 procent. In het eerste halfjaar van 2016 was dat 10,6 procent.”

Veranderend aankoopgedrag consumenten

“De cijfers laten echter ook zien dat nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen”, verduidelijkt Jongen. “De verkopen in de winkelstraat zelf groeien derhalve nog altijd niet of nauwelijks, al zijn er positieve uitzonderingen, zoals de fysieke woonwinkels. De groei van 16 procent van online productverkopen vormt de basis van de groei van de Nederlandse detailhandel en is een uitdrukking van het veranderende aankoopgedrag van Nederlandse consumenten.”

Voortdurende groei online aankopen

“De online bestedingen en aankopen van Nederlanders van 15 jaar en ouder nemen al jaren elk kwartaal toe”, duidt Jongen. “Als we de cijfers van dit jaar vergelijken met die van twee jaar geleden, zien we dat ten opzichte van het eerste half jaar van 2015 het aantal aankopen inmiddels met 38 procent is gestegen en de bestedingen met 31 procent.

Webshop steeds meer in trek

In de eerste zes maanden van 2017 wordt 7 procent van alle aankopen van producten en diensten online gedaan. 89 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in dit eerste halfjaar weleens een online aankoop gedaan, wat neerkomt op 12,4 miljoen online kopers. Van het totaal aantal aankopen (92,59 miljoen) zijn er 73,26 miljoen toe te schrijven aan producten en 19,33 miljoen aan diensten. Het gemiddeld aantal online aankopen van een online koper neemt toe van 6,5 in het eerste halfjaar van 2016 naar 7,4 in dezelfde periode in 2017. Hierdoor neemt ook het gemiddeld online besteed bedrag per online koper toe, van € 757 in het eerste halfjaar van 2016 naar € 858 in dezelfde periode in 2017.

Stijgend gebruik van smartphone

“De stijging van de online bestedingen komt voort uit het feit dat mensen voor steeds meer verschillende producten online aankopen doen”, aldus Gino Thuij, industry lead fashion, home & lifestyle bij GfK. “Ook het stijgend smartphonegebruik is een verklaring van de sterke groei”.

Traditionele apparaten verliezen terrein

De desktop verliest wederom aan populariteit, maar ook de laptop verliest in het tweede kwartaal van 2017 aandeel. Waar in het tweede kwartaal van 2016 nog 82 procent van alle online bestedingen via een desktop of laptop werd gedaan, is dit percentage voor de meer traditionele apparaten in het tweede kwartaal van gedaald tot 77 procent. Het verloren aandeel gaat naar de zogeheten mobiele devices: de tablet en de smartphone. In het tweede kwartaal van 2017 wordt 21 procent van alle bestedingen via deze apparaten gedaan, tegenover 17 procent in dezelfde periode in 2016.

Mobiele devices steeds gebruikelijker

De smartphone ziet haar aandeel ten opzichte van een jaar geleden relatief het hardste groeien: van 4 procent naar 7 procent (+56%). Het aandeel van de tablet stijgt van 12 procent naar 14 procent, hetgeen een groei van 13 procent betekent. Een kwart van de Nederlandse online kopers van 15 jaar en ouder heeft in het tweede kwartaal van 2017 minimaal één online aankoop via de smartphone gedaan. Dit komt neer op 2,8 miljoen mobiel kopende Nederlanders. In het procent van 2016 was dit nog 17 procent van de online kopers en in het tweede kwartaal van 2015 14 procent.

Prognose voor heel 2017

De verwachting is dat de online bestedingen voor heel 2017 uitkomen op ongeveer € 22,6 miljard, hetgeen een stijging zou betekenen van 12 procent ten opzichte van vorig jaar. Qua aantal aankopen wordt waarschijnlijk de grens van 200 miljoen bijna gehaald (+13%).

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie