Naar inhoud

Toenemende belangstelling voor online onderwijs

In een tijdperk dat technologische en maatschappelijke ontwikkelingen elkaar in een sneltreinvaart opvolgen, is voortdurende kennisvergaring broodnodig. Bedrijven en instellingen onderschrijven deze trend en sturen hun werknemers massaal naar opleidingsinstituten. Cursisten volgen dan ook een recordaantal werkgerelateerde trainingen, waarvan de helft online. Deze onderwijsmethode is al jaren aan een sterke opmars bezig, maar staat nu met stip op 1 als populairste leermethode voor de toekomst.

Werkgerelateerde trainingen

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van het opleidingsinstituut GoodHabitz. Online leren is de norm geworden, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. De helft van alle Nederlanders (49%) heeft al ervaring met online leren, van wie 55 procent deze leervorm aanraadt aan vrienden of familie. 45 procent geeft aan in de toekomst online te willen leren. Eén op de drie Nederlanders (36%) volgde het afgelopen jaar een werkgerelateerde training. Nooit eerder was dat percentage zo hoog.

Persoonlijke ontwikkeling

Voor het derde jaar op rij is het leergedrag en de leerbehoeftes van Nederlanders onderzocht. Net als vorig jaar geven vrijwel alle respondenten (87%) aan persoonlijke ontwikkeling (zeer) belangrijk te vinden. Opvallend is de motivatie om te leren: het opdoen van kennis (78%) en het ontwikkelen van vaardigheden (75%) worden beduidend vaker genoemd dan carrière maken (24%).

Online onderwijs

Nederlanders zijn meer dan ooit bezig met hun persoonlijke groei. Dat blijkt uit het fors stijgende aantal respondenten dat het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgde. En ze weten dat online trainingen hét middel zijn waarmee ze zich kunnen ontwikkelen”, stelt Mike van Tilburg, directeur van GoodHabitz. “Dat online leren de koppositie zou pakken boven klassikale trainingen, blended leren en zelfs leren in de praktijk, lag in de lijn der verwachting. Maar de snelheid en overtuiging waarmee deze ontwikkeling zich voltrekt, heeft me positief verrast.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie