Naar inhoud

Toenemende belangstelling voor pro bono co-creatie

Het thema co-creatie is in marketingland een hot topic. Maar zit de klant hier eigenlijk wel op te wachten? Het merendeel van Nederland (59%) staat wel degelijk open voor een meer intensieve samenwerking met bedrijven. Wel gelden er belangrijke randvoorwaarden voor het toepassen van co-creatie. Zo moet onder andere de dienstverlening van het bedrijf in de basis op orde zijn, de bereikbaarheid van het bedrijf goed en ook de periode waarin men klant is bepaald de mate waarin men bereid is tot co-creatie.

Toekomst voor co-creatie

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 11.000 Nederlanders, dat in het kader van de aankomende Customer Centric DNA Awards is uitgevoerd. Dat er een toekomst is voor co-creatie blijkt duidelijk uit het onderzoek. Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (59%) staat namelijk positief tegenover een intensievere relatie met bedrijven waar zij klant zijn. Ruim 40 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij eerder bereid zijn om met een bedrijf mee te denken indien zij al geruime tijd klant zijn van dat bedrijf.Afbeelding CCDNA 3

Bijdrage aan organisatie

Ook blijkt dat ruim twee miljoen Nederlanders in het verleden proactief, dus op eigen initiatief, al te hebben samengewerkt of ideeën te hebben aangedragen, waardoor bedrijven hun producten en diensten hebben kunnen verbeteren. De reden waarom klanten openstaan voor co-creatie is eveneens nader onderzocht. Opvallend is dat niet zozeer een mogelijke korting een belangrijke drijfveer vormt, maar juist de wil om daadwerkelijk bij te dragen aan een organisatie waar men met plezier klant is (33%).Afbeelding CCDNA 1

Waardering voor openheid

Het feit dat de medemens er door de samenwerking mogelijk op vooruit gaat – er ontstaan betere producten en diensten – is voor consumenten tevens een belangrijke reden om met bedrijven samen te werken (25%). Bedrijven die openstaan voor de ideeën van hun klanten, krijgen aanzienlijk meer waardering dan bedrijven die dat niet doen (77% versus 2%). Een ruime meerderheid van de ondervraagden gaat daarin nog een stap verder. 62 procent van de respondenten stelt dat bedrijven die niet naar hun klanten luisteren mogen verdwijnen.Afbeelding CCDNA 2

Op donderdag 14 april 2016 reiken consultancybureau BearingPoint en onderzoeksbureau DVJ Insights de Customer Centric DNA Awards 2016 uit. Dan wordt het thema 'Klant of partner?' uitgebreid behandeld en wordt duidelijk welke organisatie, naar aanleiding van onderzoek onder ruim 11.000 Nederlanders, het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland is. De speciale thema-award gaat naar het bedrijf dat het beste met zijn klanten samenwerkt. Meer informatie vind je op de website van CCDNA Awards.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie