Naar inhoud

Toenemende bereidheid data te delen met verzekeraar

De discussie rondom privacy en big data lijkt over zijn hoogtepunt heen. Ee?n op de drie Nederlanders registreert inmiddels activiteiten en gezondheidsdata met mobiele applicaties of wearables. Consumenten staan open om deze data te delen met hun zorgverzekeraars, werkgever of commercie?le organisaties. Maar zoals het Hollanders betaamt, willen zij daar wel iets voor terug zien. Denk daarbij aan korting, extra vrije dagen of een bonus.

Data in ruil voor korting

Dit blijkt uit cijfers van de 'Smart Health Monitor', een grootschalig marktonderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder 6.000 Nederlanders. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat. Ze willen de gegevens die zij registreren met apps of wearables (zoals aantal stappen, gewicht of bloeddruk) ter beschikking stellen. Vooral onder 18- tot 35-jarigen (59%) en Nederlanders met een laag inkomen (51%) is het draagvlak groot.

Delen met werkgever

Drie op de tien consumenten zijn bereid om de gegevens over hun gezondheid te delen met de werkgever. Hier moet wel een beloning tegenover staan, zoals extra vrije dagen of een bonus. Als commercie?le organisaties hun klanten korting bieden op hun dienst of product is 16 procent bereid om gezondheidsdata te delen.

Vertrouwelijkheid vereist

In alle gevallen is het heel belangrijk dat er vertrouwelijk en met zorg met de data wordt omgegaan. Bij commercie?le organisaties zijn consumenten daar het minst gerust op. Ondanks de bereidheid van consumenten is het volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens voor werkgevers niet toegestaan om gezondheidsdata te verzamelen, zelfs niet als de werknemer toestemming geeft.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie