Naar inhoud

Toenemende concurrentie in groeiende detailhandel

Het economisch klimaat verbetert en retailers profiteren hiervan. Nadat de detailhandelsverkopen vorig jaar groeiden, is de verwachting dat de verkopen in deze branche in 2016 zullen toenemen. De economische omstandigheden verbeteren, maar er zijn ook grote uitdagingen. Zo daalden de verkoopvolumes van kledingwinkels sinds de crisis met 13 procent en is het aantal kledingwinkels in die periode teruggelopen van zo’n 10.500 naar ongeveer 9.200 winkels. Drogisterijen hielden zowel de volumes als de omzet op peil tijdens de crisis. Toch staat de sector voor belangrijke uitdagingen, onder meer op het gebied van winstgevendheid.

Aantrekkende huizenmarkt

Dat leert onderzoek van de ABN AMRO. De bank voorziet voor drogisterijen een stijging van de verkoopvolumes met 2,5 procent van 2016, na de stijging van 4,4 procent in 2015. Het aantrekken van de huizenmarkt is gunstig voor met name de bouwmarkten en de woonwinkels. In 2015 groeide het aantal transacties op de huizenmarkt, geholpen door de lage hypotheekrente, met 16,1 procent. In 2016 was er sprake van een vliegende start van de woningmarkt. Voor 2016 en 2017 verwacht de bank wederom een toename in transacties van 10 procent respectievelijk 5 procent.

Toenemende concurrentie

Voor bouwmarkten die tijdens de crisis hun volumes met bijna 30 procent zagen teruglopen, breekt een periode van volumeherstel aan. De concurrentie vormt wel een grote uitdaging. De verkopen van woonwinkels stegen in 2015 met 6 procent. De volumes liggen wel nog altijd 28,3 procent onder het niveau van voor de crisis. Voor 2016 wordt een groei voorzien van 3,5 procent, geholpen door de groei van de huizenmarkt.

Uitdaging retailers

De toenemende concurrentie in de markt vormt een uitdaging voor retailers. Tussen de bouwmarkten zijn enkele buitenlandse spelers met veel schaalgrootte aanwezig. Zij kunnen grote volumes met meer korting inkopen en daardoor een scherp prijsbeleid voeren. Ook de woonwinkels hebben te maken met sterke concurrentie waardoor de druk op de winstmarges van bijvoorbeeld keukenverkopers en badkamerzaken hoog is. Deze wordt nog eens extra aangezwengeld door bouwmarkten en kledingwinkels die ook woonartikelen zijn gaan verkopen.

Toename webwinkels

Kledingwinkels hebben vooral te maken met online concurrentie. Sinds het uitbreken van de crisis daalden de prijzen in kledingwinkels met 1,5 procent, terwijl de totale inflatie ongeveer 15 procent was. Ook de winstmarges van drogisterijen zijn in de afgelopen jaren gedaald: van 5,5 procent in 2013 naar 5,2 procent in 2015. De toenemende vraag via internet heeft voor flink wat online kledingwinkels gezorgd. Het aantal webwinkels in kleding is van 4.880 begin 2012 gestegen naar 8.255 in het tweede kwartaal van 2016.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie