Naar inhoud

Toenemende investeringen in big data analytics renderen

Het merendeel van de organisaties wereldwijd investeert in toenemende mate in big data analytics. Deze investeringen leiden tevens tot een aanzienlijke return of investment (ROI). Initiatieven in big data en analyse zorgen veelal voor een essentiële, meetbare impact op de omzet. Met name in de retailsector worden big data en analytics als essentieel beschouwd om concurrerend te blijven. Ondanks de vooruitgang op dit terrein blijkt het doorvoeren van een datagestuurde cultuur de grootste uitdaging voor veel ondernemingen.

Status big data analytics

Dit leert het onderzoeksrapport “Betting on Big Data Analytics to Win”. Het rapport is uitgebracht door Teradata, een onderneming gericht op big data analytics en marketingapplicaties. Het onderliggende onderzoek is uitgevoerd door het gerenommeerde onderzoeksinstituut Forbes Insight.  De studie is mede mogelijk gemaakt door adviesbureau McKinsey. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 316 senior data- en IT-beslissers uit toonaangevende bedrijven ondervraagd.

Toenemende investeringen big data

Uit het rapport komt de impact van big data initiatieven op de organisatie naar voren, waarbij zowel de uitdagingen als businesswaarde van big data investeringen bevestigd worden. Het merendeel van de respondenten rapporteert behoorlijke investeringen in big data analytics en een aanzienlijke return on investment. Ongeveer 90 procent van de organisaties rapporteert gemiddelde tot hoge investeringen en circa een derde noemt de investeringen “zeer belangrijk”. Bijna twee derde van de respondenten meldt dat big data en analyse-initiatieven een essentiële, meetbare impact op de omzet hebben gehad.

Daadwerkelijke impact big data zichtbaar

Het is fantastisch om te zien dat bedrijven die technologie verbonden aan big data gebruiken nu ook werkelijk de impact zien die al langere tijd voorspeld werd”, zegt Chris Twogood, vice president product & services marketing bij Teradata. “Een vijfde van de respondenten geeft aan dat big data analytics de belangrijkste manier is om concurrentievoordeel te behalen, terwijl het voor 38 procent een prioriteit is die in de top 5 staat.”

Big data en analytics essentieel voor retail

Executives uit de ondervraagde sectoren zien een verschillende potentie in big data. Respondenten uit de retailsector vinden big data het belangrijkst. Zij zeggen dat big data en analytics essentieel is om concurrerend te blijven. Het onderzoek toont aan dat big data de toekomst vormt en innovatie kansen biedt op drie gebieden: de ontwikkeling van nieuwe business modellen (54%), nieuw productaanbod (52%) en het verkopen van data aan externe partijen (40%).

CEO's met persoonlijke focus op big data

De toonaangevende organisaties die big data en analytics als cruciaal zien, geven aan dat zogeheten C-suite sponsorship essentieel is. Deze focus wordt dan gedragen door het hoogste management. Meer specifiek:

  • meer dan 50 procent van de organisaties die big data als essentieel beschouwen voor hun concurrentiepositie, wordt geleid door CEO’s die een persoonlijke focus hebben op big data initiatieven;

  • in organisaties waar big data als teen van de vijf belangrijkste prioriteiten wordt gezien wordt, komt de ondersteuning vaak uit de managementlaag net onder de top.

Datagestuurde cultuur grootste uitdaging

Het onderzoek laat zien dat er ook nog veel barrières zijn, vooral ten aanzien van cultuur, strategie en bedrijfsvoering. Meer dan de helft van de respondenten stelt dat het doorvoeren van een datagestuurde cultuur de grootste uitdaging is, hierbij implicerend dat het concept van de data driven organisatie nog niet overal standaard is. Het belonen van creatief en experimenteel datagebruik wordt dan ook genoemd als uitdaging.

Verder kijken dan transactionele data

Organisaties die het meest succesvol zijn in hun initiatieven op het gebied van big data kijken verder dan transactionele data en onderzoeken meerdere soorten data. Locatiedata worden door meer dan 50 procent van de respondenten genoemd, gevolgd door tekstdata (ongestructureerde data zoals e-mails, PowerPoint-slides, Word-documenten en sms'jes). Naast het verkennen van deze nieuwe types van data, combineren toonaangevende organisaties gestructureerde en multi-gestructureerde datasets in een analytisch ecosysteem. Hierdoor kunnen nieuwe inzichten ontstaan die als basis kunnen dienen voor innovatie.

Het betreffende onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Teradata.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie