Naar inhoud

Toepassing van nieuwe technologieën verloopt nog langzaam

De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in exponentieel tempo op. Maar bijna de helft van de senior managers werkzaam bij Nederlandse ondernemingen met 5 of meer werknemers (44%) geeft toe langzaam te zijn met het toepassen van nieuwe technologieën. Deze constatering wordt verder benadrukt door het feit dat een kwart (26%) van de Nederlandse bedrijven nog steeds papier gebruikt om bedrijfsgevoelige informatie op te slaan. Nog eens een kwart (28%) doet dat met behulp van spreadsheets.

Ontwikkeling digitale strategie

Dat blijkt uit een recent onderzoek van TomTom Telematics.“Succesvolle bedrijven zijn vaak in staat nieuwe, slimme technologieën snel toe te passen en daarmee positieve impact realiseren”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij de aanbieder van telematica-oplossingen. “De ontwikkeling van digitale strategieën en de integratie van deze technologieën in de kernactiviteiten van bedrijven, kunnen de sleutel zijn tot versnelling en vereenvoudiging van bedrijfsprocessen. Dat draagt vervolgens weer bij aan de verbetering van operationele efficiëntie, productiviteit en duurzame groei.“

Gebruik nieuwste technologie

Het onderzoek onder 400 senior managers toont daarentegen aan dat zo’n driekwart (74%) het belangrijk vindt dat hun bedrijf de nieuwste technologie gebruikt. Voor 29 procent van de ondervraagden zijn de kosten de belangrijkste barrière bij de adoptie van nieuwe technologieën. Bovendien geeft 17 procent van de senior managers aan weerstand van hun medewerkers te ondervinden. Ook de inspanningen bij de integratie met bestaande systemen (15%) wordt als reden genoemd.

Focus op langetermijnvoordelen

“Organisaties moeten proberen om niet alleen naar de kortetermijnbarrières te kijken, maar vooral naar de langetermijnvoordelen. Investeren in effectieve en toegepaste technologieën kan verrassend snel en significant rendement opleveren”, aldus de Jong. “Zo zien we bijvoorbeeld dat klanten die slimme en betrouwbare telematicasystemen hebben toegepast hier elke dag van kunnen profiteren en vaak al snel de gehele investering hebben terugverdiend.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie