Naar inhoud

Toets als kennisindicator voor vernieuwde privacyregelgeving

‘Sportclubs nog niet klaar voor nieuwe privacywet’. Met die kop benadrukte het AD deze week dat – ondanks alle publiciteit – nog lang niet iedereen doordrongen is van de gevolgen van de nieuwe privacyverordening van de Europese Unie. Op 25 mei 2018 treedt namelijk de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), ook bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR), in werking. Met een online toets kun je nu jouw actuele kennis over de wetgeving in kaart brengen.

Privacy

De invoering van de AVG, die betrekking heeft op de persoonsgegevens van alle inwoners van de EU, leidt onder andere tot:

  • versterking en uitbreiding van privacyrechten;
  • meer verantwoordelijkheden voor organisaties;
  • dezelfde, stevige bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders, zoals de bevoegdheid om boetes tot miljoen euro op te leggen.

Kennis

Essentiële kennis over de nieuwe Europese privacyregelgeving op het gebied van marketing, legal, IT en operationeel beleid kan vanaf nu snel en effectief getoetst worden via de landelijke toets Privacyregelgeving. De toets brengt jouw kennis inzake de AVG/GDPR in kaart aan de hand van 40 meerkeuzevragen, die je binnen een vastgestelde tijd dient te beantwoorden. De test is een gezamenlijk initiatief van Beeckestijn Business School en Sqillzer.

Details

Wellicht denk jij, na het lezen van verschillende artikelen en whitepapers en het bezoeken van enkele congressen over de AVG/GDPR, inmiddels de details van de privacywetgeving te kennen. Maar de wekelijkheid kan tegenvallen. Een tweetal vragen uit de toets zetten jou misschien ook wel op het verkeerde been:

  • Je loopt even weg van je bureau om iets te halen van de printer aan het einde van de afdeling. Moet je de computer vergrendelen?
  • Een klant, van wie je gegevens hebt verzameld, belt je op met de vraag of hij inzicht kan krijgen in zijn gegevens. Binnen welke termijn moet je deze gegevens kunnen leveren?

De initiatiefnemers Robert Smit van Sqillzer en Hans Molenaar van Beecekstijn Business School

Implementatie

“Wij vinden het belangrijk dat organisaties de implementatie van de AVG/GDPR niet aan juristen en accountants overlaten”, stelt Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School. “Voldoen aan de nieuwe EU-wetgeving dien je echter niet te onderschatten. Het is daarom cruciaal voor organisaties om zelf kennis op te bouwen om te waarborgen dat klantgerichte communicatie niet tot het verleden gaat behoren.”

Belang

“Ons bedrijf toetst digitale vaardigheden die voor organisaties vandaag de dag van vitaal belang zijn”, vertelt Robert Smit, oprichter van Sqillzer. “Want werken in een digitale wereld vraagt steeds meer van mensen en organisaties. Daarom hebben wij het initiatief genomen om de privacywetgeving hier aan toe te voegen. In Beeckestijn Business School hebben wij de ideale partner gevonden om een gevalideerde toets op dit belangrijke gebied te ontwikkelen.”

De onderhavige toets kun je via de volgende link maken: www.toetsprivacy.nu. De initiatiefnemers voldoen met deze toets uiteraard aan de voorwaarden van de AVG/GDPR.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie