Naar inhoud

Toevoegde waarde BI-specialisten is veelal intern onbekend

Wat een specialist op het terrein van business intelligence (BI) precies doet en hoe je je voordeel kunt doen met hun kennis en kunde, is niet organisatiebreed bekend. Vaak ook niet bij de business, terwijl die juist het meeste baat heeft bij het werk van BI-specialisten. Om hier verandering in te brengen, is een belangrijke rol weggelegd voor interne opdrachtgevers, de zogenaamde sponsors.

Bekendheid BI-specialisten vergroten

Dit blijkt uit onderzoek van IT-recruitmentbureau Progressive Recruitment, dat de positie van BI-specialisten in organisaties nader heeft onderzocht. Uit de studie komen een aantal tips naar voren van BI-specialisten die de bekendheid van de specialisten kunnen vergroten. Zo is het volgens hen belangrijk dat het concreet gemaakt wordt wat zij doen. Ook zou het werk van de BI-specialisten tastbaarder en persoonlijker gemaakt moeten worden voor de business en de organisatie. Daarnaast geven de specialisten aan dat er een samenspel gecreëerd moet worden tussen BI-specialisten en de business.

Interne opdrachtgevers als ambassadeurs

Om dit te bewerkstelligen kunnen de sponsors fungeren als ambassadeurs door een gezicht te geven aan de BI-specialisten bij de directie en collega’s. De business moet voorzien zijn van persoonlijke dashboards die de benodigde stuurinformatie geeft voor het maken van de juiste beslissingen, zodat zij zelf het nut van BI kunnen ervaren. Daarnaast dragen dashboards in publieke ruimtes bij aan de zichtbaarheid. Het samenspel kan worden bevorderd door een-op-een-gesprekken tussen de BI-specialist en iemand van de business. Ook zijn de teams voor business intelligence competency centre (BICC) een waardevolle toevoeging door de constante wisselwerking tussen techniek en business.

Duidelijkheid over toegevoegde waarde

“Het zou beter bekend moeten zijn bij de business wat een BI-professional kan bijdragen”, aldus Anass el Gayate, business manager bij Progressive Recruitment. “Ten opzichte van tien jaar geleden is de volwassenheid van de BI-markt sterk toegenomen. Dit is onder andere terug te zien aan de afnemerskant, met name bij de top 200 bedrijven. BI wordt bij deze bedrijven goed ingezet, omdat de business goed op de hoogte is van de toegevoegde waarde van een BI-specialist. Als het voor de business duidelijk is wat ze doen, dan pas kan de organisatie optimaal profiteren van de kennis en kunde van BI-specialisten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie