Naar inhoud

Tony’s Chocolonely meest purpose-gedreven merk van Nederland

Het begrip purpose – letterlijk vertaling: doel – is momenteel een veelbesproken onderwerp in marketingland. De term kan het makkelijkste vertaald kan worden naar de waarde die een organisatie heeft voor de samenleving. Gerelateerd aan purpose zijn de corporate social responsibility (CSR) en het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). In Nederland wordt chocolademerk Tony’s Chocolonely als het meest purpose-gedreven merk gezien.

Dit kun je opmaken uit de ‘Brand Z Top 30 – Most Valuable Dutch Brands 2020’. Dit rapport is gebaseerd op een onderzoek dat communicatiebureau WPP en marktonderzoeksbureau Kantar hebben uitgevoerd naar de waardevolste merken van Nederland. Met zeven merken en een groei van 53 procent in totale merkwaarde naar 6,39 miljard dollar is de retailsector niet alleen de snelst groeiende branche in deze ranglijst, maar ook het best vertegenwoordigd.

BrandZ is de grootste studie naar merkwaarde ter wereld en de enige ranking die de waarde van een merk meet door een gedegen analyse van de financiële cijfers te combineren met diepgaand onderzoek naar consumentenervaringen. Over de jaren heen zijn voor de rangschikking meer dan 3,7 miljoen consumenten in 51 markten wereldwijd, waaronder 32.300 Nederlandse consumenten. Dit is de tweede editie van het onderzoek.

Top 10 waardevolste merken van Nederland

Retail domineert top 30 waardevolste Nederlandse merken

Budgetwinkelketen Action is het sterkst groeiende merk dit jaar. De keten is ook de grootste stijger in de ranking. Het merk is vier plekken gestegen naar de dertiende plaats op de ranglijst, met een groei van 122 procent in merkwaarde naar 1,12 miljard dollar. Die groei heeft de onderneming niet alleen te danken aan de kracht van haar merk, maar ook aan haar razendsnelle groei in het buitenland. Van de retailmerken moet Action alleen supermarkt Spar op positie 10 voor zich dulden.

De totale waarde van de retailbranche in de top 30 heeft ook een flinke boost gekregen door nieuwkomers Coolblue op plek 16 en bol.com op plaats 18. Coolblue grossiert in een uitstekende customer service met gratis bezorgen, installeren, testen en recyclen, terwijl bol.com – de Nederlandse tegenhanger van Amazon, de nummer 1 in de wereldwijde rangschikking – is net als vorig jaar de meest toonaangevende webshop in Nederland. Daarbij spelen nieuwe initiatieven als levering binnen twee uur en het openstellen van het platform voor andere onlineretailers zeker een grote rol.

Het combineren van retail met technologie heeft Nederlandse merken ook geen windeieren gelegd. Op positie 12 in de ranglijst vinden we maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, wereldwijd beter bekend als Takeaway.com. De merkwaarde van het bedrijf is met 52 procent gestegen naar 1,59 miljard dollar.

Top 3 waardevolste Nederlandse merken onveranderd gebleven

De top 3 ziet er precies hetzelfde uit als vorig jaar. Shell mag zich voor de tweede maal op rij Nederlands waardevolste merk noemen, Heineken houdt de tweede positie en Booking.com blijft nummer 3.

De totale waarde van de 30 waardevolste Nederlandse merken blijft vrijwel gelijk met 92 miljard dollar. Dat is 1 procent minder dan vorig jaar. De totale aandelenkoers van deze top 30 is maar liefst 28 procent hoger dan de Amsterdam Exchange Index (AEX 25). In sterke merken investeren levert dus een enorm rendement op.

De top 30 waardevolste merken van Nederland

“De angst dat Nederlandse retailers zouden worden verdrongen door grote, internationale titanen zoals in veel andere landen ter wereld, is tot dusver ongegrond gebleken”, stelt Bram van Schaik, chief executive officer bij Kantar Insights Division The Netherlands. “Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met het feit dat Nederlandse merken hun lokale markt zo goed begrijpen en weten hoe ze moeten inspelen op de behoeften van consumenten. Dat leidt tot een aanbod dat soms praktisch is maar ook cool en eigenzinnig – en tot een hoge standaard in customer service met als resultaat dat Nederlandse merken het internationaal zelf juist heel goed doen.”

Speciale prijzen voor drie bijzondere Nederlandse merken

Drie Nederlandse merken zijn in de prijzen gevallen vanwege hun bijzondere prestaties.

Coolblue hoogste nieuwkomer in de top 30

Een van die prijzen is gegaan naar Coolblue, de hoogste binnenkomer. Het bedrijf, dat op 16 binnenkomt in de top 30 is bijzonder servicegericht. In het onderzoek scoort de retailer heel hoog op de aspecten betrouwbaar en rechtdoorzee. Maar Nederlandse consumenten vinden Coolblue vooral een vriendelijk merk. Dat is volledig in lijn is met de pay-off ‘Alles voor een glimlach’ en geeft de onderneming een voorsprong op internationale concurrenten als Amazon.

Tony’s Chocolonely meest purpose-gedreven merk

Het bedrijf staat nog niet in de top 30 waardevolste Nederlandse merken, maar Tony’s Chocolonely is een geweldig voorbeeld van een merk dat – met een goede reden – ontregelt. In 2005 werd de fair trade chocoladereep gelanceerd, die gegarandeerd slaafvrij zou zijn. Consumenten gaan helemaal mee in de missie en het verhaal van het chocolademerk. Het merk scoort het hoogst op de corporate responsibility index en op missie – purpose – van alle Nederlandse merken, een stuk hoger zelfs dan IKEA, FrieslandCampina of Rituals. Tegelijkertijd scoort Tony’s Chocolonely ook heel goed op innovatie en wordt het merk het meest van alle ondervraagde merken gezien als dynamisch en trendsetting.

Thuisbezorgd.nl meest vitale Nederlandse merk

Ook Thuisbezorgd.nl heeft een speciale prijs ontvangen. Het merk is het gezondst van alle onderzochte merken. De maaltijdbezorger scoort van de Nederlandse merken het hoogst op de vitality quotient, de vQ-score. Deze score wordt vastgesteld door te meten hoe merken het doen op criteria als purpose, innovatie, communicatie en beleving. Wereldwijd behalen bedrijven als Google en IKEA hoge vQ-scores. Thuisbezorgd.nl laat zien hoe je een geliefd merk wordt door een sterke merkervaring te koppelen aan een heldere missie en de juiste innovaties.

Waardevolste mediamerken in Nederland

Dit jaar zijn in de Nederlandse deel van het onderzoek ook – zowel Nederlandse als internationale – mediamerken onderzocht. Welke mediamerken zijn het waardevolst in de ogen van de Nederlandse consumenten? In het onderzoek zijn de mediacategorieën tijdschriften, muziek & radio, nieuws, online sharing en video meegenomen.

Netflix opereert nog maar zes jaar op de Nederlandse markt en toch voert het bedrijf de ranglijst aan en mag het zich het waardevolste mediamerk van Nederland noemen. Qua bereik heeft Netflix het nog niet eens tot de top 10 mediamerken geschopt, maar het is zo’n sterk merk dat het toch alle andere mediamerken in de ranglijst achter zich laat.

In een tijd waarin veel wordt gesproken over het imago van nieuwsmedia, claimt de NOS de derde plek in de ranglijst en is daarmee het sterkste Nederlandse mediamerk. Dat NOS zich kan meten met internationale entertainmentreuzen als Netflix en YouTube laat zien dat de toekomst voor nieuwsmedia er helemaal niet zo slecht uit lijkt te zien als wel eens wordt beweerd.

Top 30 waardevolste mediamerken in Nederland

In de top 10 van de 30 waardevolste mediamerken in Nederland treffen we maar liefst zes mediamerken aan in de categorie video. Deze merken doen het hartstikke goed dankzij een groot bereik en zeer tevreden gebruikers. Kijken we naar de hele top 30, dan tellen we zelfs 13 merken in de categorie video.

Social media hebben juist nog wel wat werk te verrichten. Slechts drie platformen hebben een plaatsje verworven in de top 30: WhatsApp, YouTube en Facebook. Internationale mediamerken doen het heel goed in Nederland. Vier van de tien waardevolste mediamerken in Nederland zijn wereldspelers.

Andere bevindingen uit de Nederlandse editie van het onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse merken het internationaal goed doen, relevant zijn en dat innovatie belangrijk is voor de groei van een merk. Daarnaast valt de veerkracht van Nederlandse banken op.

Nederlandse merken doen het goed internationaal

De top 30 waardevolste Nederlandse merken doen het ook heel goed over de grens. Sterker nog, driekwart van de totale financiële waarde van de ranglijst van dit jaar wordt in het buitenland verdiend, vooral door merken als Action en Thuisbezorgd.nl.

Nederlandse merken zijn relevante merken

Nederlandse merken komen het best tegemoet aan de behoeften van de consument en zijn daarmee het meest relevant van alle merken in Europa. Hun indexscore – de gemiddelde score is 100 – is gestegen naar 124. Vorig jaar was dit 119. Ter illustratie, de merken uit de wereldwijde top 30 scoren gemiddeld 122. Een goed voorbeeld van een merk dat uitstekend tegemoetkomt aan de wensen van de consument is bol.com met een score van 194 op de meaningful index, net als KLM met 188, Douwe Egberts met 165 en Albert Heijn met 158.

Innovatie is pijler onder groei van merken

Een duidelijk verband is zichtbaar tussen het beeld dat consument hebben van de innovatiekracht van een merk en hoe het merk het in de ranglijst doet. Stijgers in de ranglijst worden meer gezien als merken die de boel weten op te schudden dan dalers. Dat maakt maar weer eens goed duidelijk wat een belangrijke rol innovatie in merkgroei speelt. Daarbij moet wel moeten opgemerkt dat nieuwe innovaties, als ze impact willen hebben, vanzelfsprekend wel zinvol moeten zijn in de ogen van consumenten.

De veerkracht van de bankensector

Nederlandse banken hebben te maken met dezelfde macro-economische uitdagingen als andere financiële instellingen overal ter wereld. Maar met een totale waarde van 15,59 miljard dollar is de branche nog steeds de op twee na grootste in de Nederlandse top 30, na de energiesector met 19,02 miljard dollar.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie