Naar inhoud

Toolkits voor verspreiding nepnieuws te koop op dark web

Op het dark web zijn toolkits en online diensten in opkomst met als doel om bedrijven financieel nadeel en imagoschade te berokkenen. Tot dusver werd de opkomst van nepnieuws altijd toegeschreven aan het politieke domein. De verspreiders zouden uit ideologische overwegingen handelen. Deze nepnieuws-tools worden nu echter al vanaf 7 dollar op het dark web aangeboden, waardoor nepnieuws steeds vaker wordt verspreid voor commerciële doeleinden.

Beïnvloeding cryptovalutakoers

Dit leert het onderzoeksrapport ‘The business of disinformation: a taxonomy – Fake news is more than a political battlecry’ van Digital Shadows. De onderneming, die zich richt op het managen van digitale risico’s, wijst bijvoorbeeld op de opkomst van ‘pump and dump’-diensten op het dark web. Hierbij worden geleidelijk grote partijen altcoins – cryptovaluta’s, anders dan bitcoin – aangekocht om een koersstijging te realiseren. Via social media wordt er grote belangstelling voor deze virtuele valuta gewekt. De altcoins worden met een speciale tool via verschillende accounts verhandeld om de koers verder op te jagen. Vervolgens worden ze verkocht aan nietsvermoedende handelaren op valutabeurzen die van de koersstijging willen profiteren.

Computerleger

Daarnaast zijn meer dan 10 diensten geïdentificeerd die gebruikers de mogelijkheid bieden om software te downloaden voor het aansturen van social media-bots. Je krijgt al een proefversie voor slechts 7 dollar. Sommige tools kunnen content promoten op honderdduizenden internetplatforms tegelijk, waaronder fora, blogs en bulletins. Hiervoor wordt een botnet gebruikt. Dit is een leger van computers, beheerd door cybercriminelen. Zij configureren de bots om berichten achter te laten op specifieke websites over uiteenlopende onderwerpen. Het is moeilijk om dit tegen te gaan nu cybercriminelen captcha-methoden kunnen omzeilen. Captcha’s werden oorspronkelijk ontwikkeld om te voorkomen dat bots en geautomatiseerde scripts naar willekeur advertenties op internetplatforms plaatsten.

Nieuwsmedia en retailers zijn doelwit

Mediabedrijven vormen een specifiek doelwit voor nepnieuwsaanbieders. Voor het onderzoeksrapport zijn de 40 belangrijkste wereldwijde nieuwssites geanalyseerd en zijn meer dan 85.000 mogelijke variaties op hun internetdomein gecontroleerd. Daarbij zijn 2.858 live nagebootste websites ontdekt. Door een of meer letters van een domeinnaam te wijzigen en het gebruik van kloondiensten is het mogelijk om een nepversie van een echte nieuwsorganisatie te creëren die moeilijk van het origineel te onderscheiden is. Ook retailers vormen een doelwit. Zo bestaat er een managed service die rankings, recensies, stemmen en verkooppromoties bij Amazon aanbiedt. De prijzen variëren van 5 dollar voor een niet-geverifieerde recensie tot 10 dollar voor een geverifieerde recensie en zelfs 500 dollar voor een maandabonnement. Dit kan enorme financiële gevolgen hebben en imagoschade opleveren.

Instapgrens lager dan ooit

“Door de eenvoudige toegang tot dit soort tools ligt de instapgrens lager dan ooit”, stelt Rick Holland, vicepresident strategy bij Digital Shadows. “Als gevolg hiervan wordt nepnieuws niet alleen voor politieke doeleinden ingezet, maar ook om geld te verdienen over de rug van bedrijven en consumenten. Uiteraard maken geruchten, desinformatie en nepnieuws sinds mensenheugenis deel uit van onze samenleving. Maar wat er in de digitale wereld is veranderd, is de snelheid waarmee deze technieken zich wereldwijd verspreiden. De online tools en diensten die nodig zijn om dit soort campagnes gemakkelijk uit te voeren, liggen voor het oprapen op het dark web.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Digital Shadows.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie