Naar inhoud

Topvoetbalclub scoort vooral met sponsoring en merchandising

De Europese topvoetbalclubs hebben hun inkomsten het afgelopen seizoen fors zien stijgen. Vooral de inkomsten uit commerciële activiteiten namen bij de meeste clubs fors toe. Bij 6 van de 8 landskampioenen in het seizoen 2017-2018 vormen de inkomsten uit sponsoring en merchandising inmiddels de belangrijkste bron van inkomsten. Bayern München spant qua omvang van de inkomsten de kroon. De Duitse club ontving in het afgelopen seizoen voor een bedrag van 316 miljoen euro aan baten uit commerciële activiteiten. Dat is 53 procent van de totale inkomsten.

Bij PSV, de Nederlandse landskampioen voetbal, is dit aandeel nog veel hoger. De club uit Eindhoven haalde vorig seizoen ruim 64 procent van de totale inkomsten binnen met sponsoring en het commercieel exploiteren van de populariteit van het merk. Dit leert een analyse door accountants- en adviesorganisatie KPMG van de financiële prestaties van de kampioenen in de 8 belangrijkste competities in het seizoen 2017-2017: FC Barcelona, FC Bayern München, FC Porto, Galatasaray SK, Juventus FC, Manchester City FC, Paris Saint-Germain en PSV. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in ‘The European Champions Report 2019’.

Barcelona is een grootverdiener

Uit de analyse blijkt dat Barcelona in het afgelopen seizoen met een bedrag van 689 miljoen euro de hoogste netto-inkomsten genereerde. Van dat bedrag vloeide ruim 303 miljoen euro in de clubkas door commerciële activiteiten, zoals sponsoring en merchandising. Dat is 44 procent. Uitzendrechten leverden de Spaanse club 220 miljoen euro op (32%) en de thuiswedstrijden ruim 165 miljoen euro (24%). Qua totale inkomsten wordt Barcelona gevolgd door Bayern München met 596 miljoen euro en Manchester City met 568 miljoen euro. Ook bij deze clubs komt het aandeel van de commerciële inkomsten dicht in de buurt van de 50 procent. PSV bezet met totale inkomsten van 62 miljoen de achtste positie in de ranglijst. Galatasaray boekte met een groei van 19 procent de grootste inkomstenstijging, gevolgd door Paris Saint-Germain met 12 procent.

Commerciële inkomsten kennen geen restricties

“Europese topvoetbalclubs ondergaan qua bedrijfsvoering op dit moment een ingrijpende verandering”, zegt Paul Adriani, senior manager bij KPMG’s Sports Analytics Practice. “De clubs ontwikkelen zich meer en meer van voetbalorganisaties tot entertainmentbedrijven met een zeer sterke merkbeleving. Hierdoor zijn zij in staat zijn om niet alleen voetbalfans aan zich te binden, maar geïnteresseerden wereldwijd. Dat betekent dat de commerciële inkomsten van de clubs groeien en dat deze baten een steeds groter aandeel uitmaken van de totale inkomsten. Bovendien kent dit soort inkomsten nauwelijks restricties. De inkomsten uit het bezoek van toeschouwers bij thuiswedstijden zijn immers gebonden aan de capaciteit van het stadion. En de opbrengsten uit uitzendrechten zijn afhankelijk van de contracten die worden afgesloten. De commerciële inkomsten hebben de clubs veel meer in eigen hand, zeker wanneer sprake is van een doordacht beleid dat ondersteund wordt door goede prestaties op het veld.”

Personeelskosten rijzen de pan uit

Voor veel clubs zijn de inkomsten uit commerciële activiteiten bovendien essentieel om overeind te kunnen blijven in de concurrentie met andere topteams. “Niet alleen de inkomsten groeien, maar ook de uitgaven”, aldus Paul Adriani. “Als we kijken naar de kostenkant, zien we dat een meerderheid van de clubs te maken heeft met een forse stijging van de personeelskosten, de belangrijkste kosten voor een voetbalclub. Bij Barcelona bedragen de personeelskosten kosten inmiddels 562 miljoen euro, 80 procent van de totale inkomsten. Dat is ruim 40 procent meer dan een seizoen eerder. Bij Paris Saint-Germain stegen de personeelskosten met 20 procent, vooral vanwege de komst van Neymar da Silva Santos Júnior. Wat dat betreft, voert Bayern München het meest duurzame beleid. Met een ratio van 51 procent slaagt de club erin om tegen relatief lage kosten de kwaliteit van de spelersgroep op niveau te houden.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van KPMG.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie