Naar inhoud

TOTO is een koning op de social media door visual marketing

In lang vervlogen tijden zat Nederland op de late zondagmiddag aan de radio gekluisterd als Frits van Turenhout op karakteristieke wijze de actuele Nederlandse voetbal- en toto-uitslagen voorlas. Voetballers reisden toen nog naar de Langeleegte en de Wageningse Berg. In de loop der jaren is de enige legale aanbieder van sportweddenschappen in Nederland echter getransformeerd van een stoffig merk naar a part of culture. TOTO is niet meer het merk van jouw vader maar meer het merk van jouw vrienden geworden.

Tegenwoordig zijn rapper Donnie en voetbalanalist Jan Boskamp de hoofdpersonen in de campagnes van het merk TOTO, dat onderdeel is van Nederlandse Loterij. Daartoe behoren ook de kansspelen Staatsloterij, Lotto, Euro Jackpot, Miljoenenspel, Lucky Day en Krasloten. Hoewel de ludieke reclamecampagnes van het gokspel door publiek en vakgenoten bijzonder worden gewaardeerd, onderscheidt TOTO zich met name door krachtig gebruik te maken van visual marketing op social media. Dit geschiedt door met sprekende beelden in te spelen op actuele sportgebeurtenissen.

Visual marketing

Marlof Kokke is lead social media bij Nederlandse Loterij en social media manager bij TOTO. Hij is verantwoordelijk voor de aansprekende inhakers, die veelal massaal door andere media worden overgenomen. Uit zijn koker komt ook de veelgebruikte hashtag #KoningTOTO op social media. Op woensdag 22 mei 2019 is hij één van de sprekers tijdens ‘Visual Marketing in 1 Day’, het evenement dat plaatsvindt op Landgoed Leusderend in Leusden.

Social conversation

“Ons voornaamste doel voor de inzet van social media is TOTO-fans creëren en daarmee zoveel mogelijk waardevolle interacties met onze klanten en prospects aangaan. Bovenal willen we echter onderdeel worden van de social conversation. Via deze kanalen beogen we met name liefhebbers van voetbal en andere sporten te bereiken in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar. Dat zijn in Nederland overigens vooralsnog met name mannen.”

TOTO op social media na afloop van Real Madrid-Ajax

Creatieve vrijheid

“Het belangrijkste kanaal in onze social strategy is Instagram, simpelweg omdat onze doelgroep daar het meest actief is. Bovendien geeft dit platform ons als merk de meest creatieve vrijheid op het gebied aan de content die we willen publiceren. Door uit te gaan van de mogelijkheden van de kanalen worden campagnes bedacht die bijna nieuw zijn. Dat is dus duidelijk andere koek dan het eenvoudig doorplaatsen van de actuele televisiecommercials op social media.”

Actuele content

“Op social media dien je als merk natuurlijk in te haken op de actualiteit. In de sport is dat niet de grootste challenge. Immers, het nieuws wordt vrijwel elke dag door actuele sportgebeurtenissen ingekleurd. Vanzelfsprekend hebben wij in de zomermaanden wel een uitdaging. Dan hebben we namelijk te maken met de zomerstop in het voetbal en dat is toch de sport die Nederlanders het meeste aanspreekt.”

Altijd relevant

“Door vanuit onze kernwaarden te communiceren – waarin de Nederlandse taal een essentiële waarde vormt – en door vanuit een eenduidige huisstijl te werken, borgen we de consistentie en authenticiteit op social media. Omdat we maar zo’n twee seconden hebben om de aandacht van onze doelgroep op deze kanalen te trekken, spelen visuele aspecten een belangrijke rol. Onze content dient daarom direct te raken door kwaliteit en originaliteit en altijd relevant te zijn.”

TOTO op social media voorafgaand aan Ajax-Tottenham Hotspur

Elementaire klantinzichten

“Wanneer jij als marketeer succesvol actief wil zijn op social media, moet je jouw product, dienst of merk én de context van A tot Z kennen. Bovendien is het zaak te weten wie de consumenten in jouw doelgroep zijn en wat hen beweegt. Want alleen met deze elementaire klantinzichten ben je in de gelegenheid om op een creatieve wijze jouw verhaal op een relevante en authentieke te vertellen op social media.”

Tip: Visual Marketing in 1 Day

• Het centrale thema is de impact van visueel ingestelde platformen als Instagram, Pinterest, Snapchat en YouTube.

• Met aansprekende cases van onder andere Burgers’ Zoo, Sanoma, Sanquin en TOTO.

• Op die dag komen onder meer Kirsten Jassies, Eelco Kingma en Marlof Kokke uitgebreid aan het woord.

Lees meer over dit event ►Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie