Naar inhoud

Toyota verhoogt veiligheid autonoom rijden met nieuw kaartsysteem

De zelfstandig rijdende auto zien wij binnen afzienbare tijd niet alleen meer in tv-series, maar ook op ons wegennet. Grote digitale spelers als Google en Apple alsmede de gehele automobielindustrie richten hun pijlen op autonoom rijden. Veiligheid is daarbij een vooraanstaand aspect. Om dit te kunnen garanderen, heeft Toyota een uiterst nauwkeurig kaartensysteem ontwikkeld. In tegenstelling tot de huidige systemen maakt dit gebruik van actuele data van auto’s die uitgerust zijn met on-board-camera's.

Gegevens via on-board-camera's en GPS-systemen

Dit nieuwe digitale kaartensysteem is deze week op de Consumer Electronics Show in Las Vegas gepresenteerd. Wat het systeem doet, is het verzamelen van allerlei gegevens van de on-board-camera's en de GPS-systemen. Bijvoorbeeld foto’s van de weg en de positie van het voertuig. Alle data worden vervolgens draadloos naar hiervoor bestemde datacenters gestuurd. Hier worden die gegevens verzameld, gerangschikt en waar nodig verbeterd om op die manier uiterst precieze wegenkaarten te kunnen samenstellen.

Voortdurende gegevensverzameling dat precisie vereist

Wil autonoom rijden een succes worden, dan is het absoluut noodzakelijk dat wegen, inclusief hun snelheidsbeperkingen en verkeersborden, zo nauwkeurig en actueel mogelijk in beeld gebracht worden. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld scheidslijnen, verdrijvingsvlakken, stoepranden en andere wegkarakteristieken. Dit is derhalve een voortdurend proces dat met veel precisie uitgevoerd dient te worden.

Actuele data noodzakelijk voor autonoom rijden

Tot nu toe worden kaarten samengesteld aan de hand van data die verkregen worden van speciaal hiervoor gebouwde auto’s uitgerust met driedimensionale laserscanners. De informatie die deze auto’s verzamelen, wordt handmatig verwerkt. Een relatief dure werkwijze en bovendien zijn de gegevens na een tijdje niet meer up-to-date. Dan schieten ze hun doel voorbij, want het is wel zo handig als jouw auto de weg goed weet in te schatten wanneer hij zelfstandig rijdt.

Realtime updaten van data door ruimtelijke technologie

Het systeem maakt, middels speciaal ontwikkelde cloud-gebaseerde ruimtelijke informatiegeneratie-technologie, gebruik van gegevens van GPS-systemen en on-board-camera’s van hiervoor aangewezen voertuigen. Normalerwijze is de kans op fouten hierbij groter dan bij driedimensionale laserscanners. Mogelijke fouten kunnen echter gecompenseerd worden door de real life beelden van diverse voertuigen met elkaar te vergelijken. De data kunnen zogezegd realtime worden geüpdatet. Het systeem brengt bovendien minder kosten met zich mee.

Vizier voor zelfstandig rijdende auto's gericht op 2020

De Japanse automobielfabrikant wil omstreeks 2020 de eerste autonoom rijdende auto op de markt brengen. En het deze week gepresenteerde kaartensysteem is een belangrijk aspect van deze auto. Vooralsnog zal het systeem beperkt blijven tot snelwegen, maar uitbreiding naar bijvoorbeeld provinciale en stedelijke wegen ligt in de lijn der verwachting.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie