Naar inhoud

Track & trace elementair voor de klantbeleving in e-commerce

Een slecht werkende of onduidelijke optie voor track & trace is de grootste ergernis van Nederlandse consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Daarna volgt het later niet terugkomen van de pakketbezorger als men niet thuis is. De irritaties hebben niet alleen te maken met de bezorging van het pakket zelf. Opvallend is namelijk dat één op de tien zich eraan ergert als de pakketbezorger de motor van zijn transportmiddel laat draaien terwijl hij aan de deur staat. Overigens ondervinden niet alle Nederlanders ergernissen rondom pakketbezorging, want één op de drie (31%) is tevreden.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.032 Nederlanders, dat is uitgevoerd in opdracht van IT-dienstverlener Descartes.

Tijdslot belangrijk bij pakketbezorging

Aan de consumenten is ook gevraagd waar zij zich het meest aan ergeren als het gaat over tijd en kosten rondom het bezorgen van online bestellingen. Dat de pakketbezorger niet binnen het afgesproken tijdslot komt, staat met 27 procent op nummer één. Bijna driekwart (74%) van de consumenten heeft dan ook behoefte aan meer gedetailleerde track & trace-mogelijkheden, zodat men via het global positioning system (GPS) exact kan zien waar het pakket is en wanneer het aankomt. Andere ergernissen rondom de bezorging zijn een te breed tijdslot (13%) of hogere bezorgkosten dan verwacht (11%).

Real-time inzicht in het bezorgproces

“Er is tegenwoordig veel mogelijk op het gebied van track & trace”, vertelt Albert van Roekel, director solutions consultancy bij Descartes. “Door consumenten goed en real-time inzicht te geven in het bezorgproces, kunnen organisaties de klanttevredenheid een flinke boost geven. Consumenten worden steeds veeleisender en verwachten ook dat bedrijven hen real-time inzicht geven. Daarom is het belangrijk dat bedrijven hier volledig op inzetten. Goede software is onmisbaar om aan deze eisen te voldoen. Met de juiste toepassingen kunnen consumenten bijvoorbeeld zelf een tijdslot kiezen voor de bezorging en hebben zo meer grip op het bezorgproces. Investeringen in dergelijke technologieën lonen de moeite en leveren uiteindelijk meer orders en meer terugkerende klanten op.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie