Naar inhoud

Traditioneel televisiekijken loopt zienderogen terug

Nederlanders besteden nog slechts 38 procent van hun dagelijkse kijktijd aan ouderwets lineair tv-kijken. De rest van de dagelijkse portie kijktijd gaat op aan het bekijken van tv-content die eerder is opgenomen, aan het bekijken van online streamingvideo via sites zoals YouTube en andere sociale media, het online bekijken of terugkijken van tv-programma's en via Video-on-Demand-diensten (VoD) diensten.

Lineair televisiekijken

Dat blijkt uit het meest recente uitgave van het halfjaarlijkse rapport ‘Dutch Consumer Video Behaviour’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Gemiddeld besteedt een Nederlandse consument 287 minuten per dag aan het bekijken van videocontent, ofwel bijna vijf uur. Steeds minder van deze tijd gaat op aan het traditioneel (live of lineair) tv-kijken: nog slechts 110 minuten, ofwel bijna twee uur. Los bekeken blijft lineair tv-kijken nog wel de meeste populaire manier om films, series en programma’s te kijken, al is het aandeel gezakt van bijna 40 procent een half jaar geleden naar 38 procent in augustus 2016.

Video-on-Demand

De toename in het aantal huishoudens dat een abonnement heeft op een pluspakket of videodienst is in de laatste twee kwartalen minder sterk. Het gaat inmiddels om net iets meer dan een kwart. Netflix, de populairste Video-on-Demand-dienst, blijft bovengemiddeld doorgroeien. In het tweede kwartaal van 2016 had bijna 22 procent van de huishoudens een abonnement op deze VoD-dienst. In het eerste kwartaal van 2016 lag dit nog onder de 20 procent. In het vierde kwartaal van 2015 waren er in totaal 1,3 miljoen Nederlandse huishoudens met een Netflix-abonnement, tegen 1,7 miljoen eind tweede kwartaal van 2016. Vooral in huishoudens met kinderen is Netflix populair.

Smart televisie

In steeds meer huishoudens is een smart tv aanwezig. In het tweede kwartaal van 2016 stond zo’n tv met internettoegang in bijna de helft van de huishoudens. Omdat steeds meer televisies verbonden zijn met internet, krijgen ook steeds meer huishoudens toegang tot OTT-videodiensten zoals Netflix, Videoland, Pathé Thuis en NLziet (van de publieke en commerciële omroepen). De tv in de huiskamer is van alle apparaten waarop videocontent gekeken kan worden verreweg het populairst, zelfs voor het bekijken van online content. Video-on-Demand wordt, na de tv in de huiskamer, meestal op de laptop bekeken.

Televisie-abonnement

In Nederland heeft slechts 3 procent van de huishoudens geen tv-abonnement. Dit percentage is relatief stabiel gebleven in de afgelopen kwartalen. Deze groep huishoudens heeft vaker dan gemiddeld een abonnement op Netflix. Ook Videoland Unlimited, NLziet en Play van KPN (online lineaire tv) zijn populairder onder deze kleine groep. T-Mobile biedt met KNIPPR een met Play vergelijkbare dienst aan. Het percentage huishoudens zonder tv-abonnement, maar met een abonnement op Videoland Unlimited lag in het tweede kwartaal van 2015 nog op 6 procent. In het tweede kwartaal van dit jaar was dat meer dan verdubbeld tot ruim 14 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie