Naar inhoud

Traditionele marktleiders Business Intelligence onder druk

Grote, traditionele IT-bedrijven lopen gevaar hun positie als marktleider op het terrein van business intelligence (BI) kwijt te raken. Ze missen focus. De leveranciers die momenteel de beste posities bekleden op deze markt zijn SAS, MicroStrategy, Qlik, Tableau en Yellowfin BI. Deze IT-ondernemingen zijn stuk voor stuk bedrijven die zich volledig toeleggen op business intelligence en analytics.

Marktpositie BI-leveranciers

Dit leert de “Passionned Parabola”, een onderdeel van de “Business Intelligence Tools Survey” van Passionned Group. Deze onderneming richt zich op het ontwerpen en implementeren van intelligente organisaties. De parabool is een instrument om de marktpositie te bepalen van de vele BI-leveranciers. De positionering van de leveranciers is tot stand gekomen door te onderzoeken hoe BI en analytics werken in organisaties en in hoeverre BI-software dat optimaal ondersteunt. Dat houdt onder andere een naadloze integratie van rapportage, analyse, data discovery en advanced analytics in. De enquête, die bestaat uit 197 vragen en sinds 2007 jaarlijks wordt gehouden, is tot stand gekomen door 3.349 datapunten te verzamelen, te valideren en te analyseren.

De werking van de parabool

Vanuit het brandpunt, bovenin de parabool, werpt een schijnwerper als het ware licht op de verschillende leveranciers. De followers en de challengers staan vol in het licht. Zij volgen de markt of proberen de leiders van hun positie te verdrijven door nog slimmer in te spelen op de eisen op het gebied van gebruikerservaring of door naadloos producten aan elkaar te koppelen. De leiders staan weliswaar niet vol in de schijnwerper, maar hebben genoeg visie om zelf een lichtend voorbeeld voor anderen te zijn. De bedrijven in het meest linkse gedeelte bevinden zich in een gevarenzone en tasten volgens de onderzoekers min of meer in het duister, zijn hun ambities en focus kwijtgeraakt, of zijn nog te onvolwassen.

Het beste van twee werelden

Uit de resultaten blijkt dat hoe volwassener een leverancier is, hoe groter de kans is om in de gevarenzone terecht te komen. Dat is ook logisch, stelt Daan van Beek, managing director van de Passionned Group: “Hoe meer functionaliteit de leveranciers implementeren, hoe lastiger het is om gebruiksvriendelijk te blijven en hoe meer producten, hoe moeilijker het wordt om die goed te laten samenwerken. Je ziet over het algemeen dat jongere organisaties beter presteren. Daarom is het ook erg knap wanneer leveranciers rechtsboven in de parabool zitten. Dat wil zeggen dat ze het beste van twee werelden weten te combineren.”

De focus bepaalt de marktpositie

In de top van de parabool bevinden zich producten en platforms die in staat zijn om alle volwassenheidsniveaus van BI te ondersteunen: van reporting tot analyse, van data discovery en dashboarding tot zeer geavanceerde analytics. Dat sommige leveranciers niet op het volwassenheidsniveau uitkomen waar ze zichzelf graag positioneren, heeft vooral te maken met het feit dat zij op de onderliggende niveaus belangrijke functionaliteiten missen. “Het is niet verwonderlijk dat bijna alle leiders in de parabool zich voor 100 procent concentreren op business intelligence en analytics”, zegt Van Beek. “Voor de grote IT-reuzen vormt het een flinke uitdaging om diezelfde focus aan te brengen. Ze zijn groot genoeg om niet om te vallen, dus over continuïteit hoeven klanten zich geen zorgen te maken. Maar het zou mij niet verbazen als hun BI-unit unit niet goed rendeert. Ze worden daarbij continu uitgedaagd en in het nauw gedreven door de leiders in de parabool. Daarop hebben de IT-reuzen nog niet allemaal een goed antwoord gevonden. IBM probeert het met Watson Analytics, Microsoft met Power BI en SAP met HANA en Limura, heel mooi spul maar ze zitten ook nog opgescheept met heel veel legacy en verschillende producten.”

Optimale mix van slimme organisaties

“Het doel van onze inspanningen is organisaties te helpen intelligenter te worden, de marges te verbeteren en de klanttevredenheid te verhogen”, stelt Van Beek. “Daarvoor moet een oplossing erg gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn en voldoende functionaliteit bevatten. Een concurrerende prijsstelling of steeds maar weer extra functionaliteit toevoegen gaat hier niet aan bijdragen. Het gaat om een optimale mix van het bij elkaar brengen, visualiseren en interpreteren van enorme hoeveelheden gegevens en dat op een zo gebruiksvriendelijke en geïntegreerde manier voor iedereen ontsluiten. Alleen zo’n optimale mix kan bij bedrijven er voor zorgen dat er een transformatie plaatsvindt van instituut naar een organisch geheel, waarbij vanuit een centrale intelligentie ieder bedrijfsonderdeel achter hetzelfde doel wordt geschaard. Zo kun je er voor zorgen dat de verschillende afdelingen niet meer geïsoleerd werken, maar als een goed geoliede machine met elkaar meebewegen. Pas dan kun je de oorspronkelijke passie, die ooit aan de basis van je organisatie stond, weer terugbrengen. En dat is essentieel voor het succes van je bedrijf en de motivatie van je medewerkers.”

De winnaars op verschillende onderdelen

Naast een totaalbeeld geeft het rapport op 15 verschillende onderdelen inzicht in de sterktes en zwaktes van de oplossingen. De bedrijven die het best scoorden op de belangrijkste onderdelen zijn:

  • MicroStrategy: beste op de onderdelen Core functionality en Usability and Visualization;

  • Oracle BI: beste Mobile BI oplossing;

  • Microsoft BI: winnaar op de onderdelen Self service BI en Performance & Big Data;

  • SAS BI: leider in Predictive Analytics;

  • BOARD: wereldwijd leider in Performance Management;

  • WebFOCUS: beste op de onderdelen Infrastructure and architecture en Security and Connectivity;

  • IBM Cognos: beste in BI for the Cloud;

  • Yellowfin BI: winnaar in de categorie Collaborative & Social BI.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie