Naar inhoud

Traditionele organisaties kunnen digital natives niet bijbenen

Ondernemingen die het potentieel voor digitale disruptie erkennen, zijn op zoek naar nieuwe digitale technologieën, zoals cloud computing, analytics en app-ontwikkeling. Op deze manier beogen zij agility te verhogen en klanten nieuwe diensten te leveren. Door de toepassing van geavanceerde technieken hebben zij acht keer hogere groeikansen. De strategieën en investeringen in digitale transformatie bevinden zich echter nog in het beginstadium en het bijbenen van digital natives lijkt schier onmogelijk.

Digitale transformatie

Deze conclusies mag je trekken uit het rapport ‘For Traditional Enterprises, the Path to Digital and the Role of Containers’, een publicatie van onderzoeksbureau Bain & Company en Red Hat, een leverancier van opensource-oplossingen. Voor het onderzoek zijn circa 450 IT-managers en -werknemers uit verschillende branches ondervraagd over digitale transformatie en de bijbehorende voordelen.

Resultaten transitie

Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven die nieuwe technologieën gebruiken om hun bedrijf digitaal te transformeren de volgende resultaten ervaren:

* Groter marktaandeel. Deze bedrijven hebben in vergelijking tot de bedrijven in het beginstadium van de digitale transformatie acht meer kans hun marktaandeel te vergroten.

* Sneller betere producten leveren door de inzet van nieuwe technologieën.

* Gestroomlijnder ontwikkelproces, flexibelere infrastructuur, snellere time-to-market en lagere kosten door het gebruik van containers voor applicatieontwikkeling.

Digital natives

Ondanks de hype scoren de meest geavanceerde traditionele bedrijven die zijn ondervraagd ruim onder het niveau van start-ups en opkomende bedrijven die nieuwe technologieën vanaf het begin hebben omarmd, de zogeheten digital natives. Volgens de onderzoeksresultaten heeft bijna 80 procent van de traditionele bedrijven een score lager dan 65 op een schaal van 100.

Wisselende ervaringen

Verder blijkt uit het rapport ook dat de mate van vooruitgang onder respondenten die zich met digitale transformatie bezighouden, varieert. Ze worden gedeeltelijk gedreven door zakelijke wensen, actuele IT-behoeften en hun algemene houding ten opzichte van nieuwe technologie. Het rapport onthult ook een aantal gemeenschappelijke thema’s.

Gedreven door concurrentie

De onderzoekers stellen onder andere vast dat 63 procent van de bedrijven processen hebben gebouwd om te reageren op digitale trends, maar dat slechts 19 procent snelle innovatie als prioriteit ziet. Voor circa 65 procent van de respondenten is de primaire motivatie voor de digitale inspanningen concurrentiegedreven, hetgeen wijst op een reactieve benadering van digitale transformatie.

Meer dan een functie

“We zien dat veel traditionele bedrijven, zelfs de meeste geavanceerde, een achterstand hebben op digitaal vlak”, aldus Jeff Taylor, een partner in Bain’s technology practice en coauteur van het rapport. “Als we aandachtiger naar de onderzochte bedrijven kijken, dan zien we dat de bedrijven die verder en sneller oprukken op de adoptiecurve digitaal beschouwen als iets meer dan enkel een functie of activiteit.”

Uitgebreide transformatie

“Ze zien het als een uitgebreide, cross-functionele transformatie”, zegt Taylor. “Het betreft het implementeren van veranderingen binnen onderdelen als het leiderschap, organisatie, benaderingen en processen van productieontwikkeling, IT-strategie en investeringen, data governance en tools. Het bouwen van voldoende digitale mogelijkheden die de gewenste resultaten zullen genereren is geen eenvoudige reis. Succes vereist een aanhoudende meerjarige focus.”

Digitale adoptieproces

Als bedrijven vooruitgaan in hun digitale adoptieproces, investeren ze meestal in meer geavanceerde mogelijkheden die technologie en bedrijfsdoelstellingen ondersteunen. Het gebruik van moderne applicatie- en implementatieplatformen vertegenwoordigen de volgende fase in digitale volwassenheid en blijkt de sleutel in het helpen van bedrijven om hun legacy-applicaties en infrastructuur aan te pakken.

Gebruik containertechnologie

Containers helpen om de digitale transformatie binnen organisaties te realiseren. Het zijn op zichzelf staande omgevingen, waarmee gebruikers applicaties kunnen packagen en isoleren met hun volledige runtime-afhankelijkheden, ofwel al de benodigde bestanden om te kunnen draaien op een geclusterde, scale-out infrastructuur. Deze mogelijkheden maken containers portable over diverse verschillende omgevingen, inclusief publieke en private clouds.

Architecturale voordelen

Gedurende hun onderzoek is ontdekt dat organisaties die containers gebruiken steeds meer de architecturale voordelen beginnen te zien. Op basis van de analyse van onderzoeksrespondenten blijkt dat de eerste container-gebruikers een reductie van 15 tot 30 procent realiseren van de ontwikkeltijden en toegenomen infrastructuurflexibiliteit als gevolg van de portability-voordelen van containers. Uit het onderzoek blijkt ook dat dat een kostenbesparing van 5 tot 15 procent mogelijk is door de hardware-productiviteit.

Bedrijfskritische workloads

“Containers zijn hard op weg om niet alleen een belangrijke rol te spelen bij applicatieontwikkeling voor sterk geautomatiseerde, scale-out platformen, maar ook om moderne organisaties vooruit te helpen bij hun digitale transformatie”, vertelt Tim Yeaton, senior vicepresident infrastructure business group bij Red Hat. “De meeste respondenten – ongeveer 80 procent – gebruiken containers op dit moment in de eerste plaats voor web-apps, maar we verwachten dat dit gaat verschuiven naar meer bedrijfskritische workloads.”

Verwachte groei gebruik

“Tot die tijd verwachten wij dat er prioriteit gegeven gaat worden aan een groeiende set van meer traditionele workloads voor containerisatie, waaronder maatwerkapplicaties, databases en business intelligence”, stelt Yeaton. Het aandeel respondenten dat containertechnologie inzet, groeit naar verwachting van ongeveer 20 procent naar meer dan 40 procent in de komende drie jaar.

Adoptiesnelheid nog laag

De mogelijkheden van deze opkomende technologieën zijn weliswaar overtuigend, maar volgens het rapport is de adoptiesnelheid van containers dat niet. Obstakels die veelvuldig gebruik van containers in de weg staat zijn bijvoorbeeld onbekendheid, onvoldoende talent aanwezig, en de aarzeling om van een bestaande technologie af te stappen. Maar dit is normaal in beginstadia van nieuwe technologie en kan overwonnen worden. Leveranciers maken vorderingen om meer container-specifieke uitdagingen te ondersteunen, zoals management tools, veiligheid en storage.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie