Naar inhoud

Traditionele tv-aansluiting is geen vanzelfsprekendheid meer

De sterke opkomst van video-on-demand-diensten zorgt voor een duidelijke kentering in het televisielandschap. Commerciële zenders als RTL verleggen daarom de focus richting het digitale domein. Inmiddels gaat het aandeel Nederlandse huishoudens zonder traditionele tv-aansluiting richting de 5 procent, een stijging van 50 procent ten opzichte van 2 jaar geleden. Waar het aantal tv-aansluitingen afneemt, groeien de klantaantallen van Videoland en Netflix steeds verder.

Dat blijkt uit het rapport ‘Video Behaviour of Dutch Consumers 2018 Q1’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Dagelijks kijken Nederlanders 28 minuten naar films en series via dergelijke diensten.

Afname tv-abonnementen

Het zijn vooral de jonge huishoudens tussen de 20 en 30 jaar die geen tv-abonnement meer hebben. Maar de laatste kwartalen laten ook de huishoudens tussen de 30 en 50 jaar een stijging zien. Nederlanders zonder televisieabonnement lijken deze niet te vervangen door de in Nederland beschikbare online alternatieven voor het kijken van lineaire tv. De diensten Play van KPN en KNIPPR zijn (binnenkort) niet meer beschikbaar en NLziet groeit vooralsnog niet voorbij de 100.000 abonnees.

Vooral diensten die series en films aanbieden stijgen in populariteit. Inmiddels heeft 35 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot Netflix, onder de 20- tot 30-jarigen is dit zelfs 65 procent. Ook Videoland laat de laatste tijd grote groeicijfers zien. Op dit moment heeft 6 procent van de huishoudens toegang tot de (exclusieve) content van RTL via deze dienst.

Meer gebruik OTT-diensten

Het aantal abonnementen op Netflix en Videoland laat logischerwijs ook het aantal kijkminuten naar deze diensten toenemen. Inmiddels kijkt de gemiddelde Nederlander 28 minuten per dag naar films en series via zogenaamde video-on-demand-diensten zoals Netflix, Videoland, Amazon Prime en RTL XL. Nederlanders tussen de 12 en 40 jaar kijken meer, namelijk 47 minuten per dag. Ouderen van 65 jaar of ouder kijken gemiddeld 10 minuten per dag.

Ook voor video-on-demand-diensten blijft een televisie het meest populaire scherm. Meer dan 80 procent geeft aan films en series van deze diensten via het grote tv-scherm in de woonkamer te bekijken. Mobiele apparaten worden echter ook vaak genoemd. Zowel de laptop, tablet als smartphone worden door 30 tot 34 procent van de gebruikers genoemd als apparaat waarop films en series worden gekeken.

Sportpakketten groeien

Zowel FOX Sports als Ziggo Sport Totaal groeien in bereik. 12 procent van de Nederlanders heeft toegang tot FOX Sports Eredivisie en nog eens 5 procent ontvangt Ziggo Sport Totaal. Dit kanaal laat vooral de afgelopen kwartalen een groei zien. Door een combinatie van Ziggo TV- en internetdiensten met een mobiel abonnement van Vodafone kunnen klanten dit sportpakket gratis aanzetten.

FOX Sports startte met KPN en haar merken eerder al een dergelijke constructie, afgelopen oktober volgde ook T-Mobile. Online.nl gaat nog verder en biedt alle tv-klanten gratis het betaalde pakket van FOX Sports Eredivisie aan. Dit alles zorgde voor een groei van 55 procent in 3 jaar tijd in de klantenbase van FOX Sports.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie