Naar inhoud

Trage apps zorgen voor frustraties én onnodige kosten

Geduld is een schone zaak, een spreekwoord dat in het digitale tijdperk nauwelijks nog waarheid bevat. Laat Internet Explorer eens langzaam, dan stappen we snel over naar Google Chrome. En een mobiele applicatie die niet snel laadt, verdwijnt vliegensvlug richting virtuele prullenbak. De impact van trage digitale toepassingen op werknemers en organisaties is dan ook groot. Het leidt tot enorme frustraties onder die medewerkers, maar het probleem wordt door IT-managers onderschat. Dat terwijl de bijbehorende kosten onnodig hoog kunnen uitvallen.

Impact van trage toepassingen

Dit leert 'Mind the Gap' , een rapport over de invloed van trage toepassingen op organisaties van de digitale dienstverlener Nimble Storage. Uit het onderhavige onderzoek blijkt dat de frustratie onder werknemers hoog is, maar dat het probleem door IT-managers wordt onderschat, terwijl de kosten opmerkelijk hoog kunnen uitvallen. De uitkomsten van het onderzoek suggereren dat in de VS alleen al jaarlijks 7,5 miljard US dollar aan manuren verloren gaat, doordat werknemers moeten wachten tot hun app geladen is.

Wachten tot software is geladen

Het rapport is gebaseerd op onderzoek van onderzoeksinstituut Oxford Economics onder bijna 3.000 IT-professionals en -gebruikers in de VS, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Zuidoost Azië. Bijna de helft van de ondervraagde werknemers geeft aan dat dagelijks gemiddeld 10 procent van de tijd – zo’n 48 minuten – verloren gaat aan wachten tot software is geladen. 41 procent van de gebruikers geeft zelfs aan dat sommige software helemaal niet meer wordt gebruikt, omdat het simpelweg te traag is.

Helder beeld van invloed ontbreekt

De onderzoekers constateren dat werkgevers niet alleen het probleem onderschatten, maar dat ze ook geen helder beeld hebben van de impact op de organisatie. In het onderzoek wordt trage e-mail bijvoorbeeld door gebruikers genoemd als de belangrijkste oorzaak van productiviteitsverlies. Gebruikers noemen e-mail zelfs als de belangrijkste toepassing die het concurrentievermogen en het serviceniveau naar de klanten bepaalt. Toch staat e-mail bij IT-managers niet bijster hoog op de urgentielijst. Niet meer dan de helft van de ondervraagde IT-managers beoordeelt de prestaties van hun e-mail-toepassingen als 'uitstekend' of 'bovengemiddeld'.

Afnemende tolerantie voor trage software

Opmerkelijk is ook dat IT-managers denken dat de slechte prestaties aanzienlijke of zelfs enorme gevolgen hebben voor de reputatie van het betreffende softwaremerk, terwijl gebruikers juist vaak geneigd zijn de schuld bij hun werkgever te leggen. Daarbij valt op dat de tolerantie voor trage software afneemt naarmate de werknemers jonger zijn. De zogeheten millennials zijn in het onderzoek meer uitgesproken in hun frustratie dan oudere werknemers. Voor het aantrekken en behouden van talent kan dit grote gevolgen hebben.

Frustraties over wachttijden verlichten

Om de frustraties over wachttijden te verlichten, worden drie aanbevelingen gedaan:

  • breng in kaart welke applicaties de meeste frustratie veroorzaken bij werknemers;
  • breng in kaart waar in de organisatie data-intensieve processen plaatsvinden die de business in potentie kunnen vertragen;
  • zorg dat de data infrastructuur van de organisatie zorgvuldig wordt doorgelicht om te bepalen welke vertragingen de meest problemen kunnen veroorzaken.

In het rapport 'Can Machine Learning Prevent Application Downtime', dat je kunt downloaden op de website van Nimble Storage , worden de vijf belangrijkste oorzaken voor trage en onbereikbare applicaties in kaart gebracht. Tevens wordt toegelicht hoe machine learning en voorspellende analyses problemen kunnen voorkomen en prestaties en beschikbaarheid kunnen verbeteren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie