Naar inhoud

Trage digitale transformatie in het midden- en kleinbedrijf

Nu Nederland te maken heeft met een gedeeltelijke lockdown in een nieuwe poging om de verspreiding van het coronavirus te beteugelen, is thuiswerken daar waar mogelijk weer het dringende advies. Helaas zijn niet alle Nederlandse kantoormedewerkers in de gelegenheid vanuit het eigen huis hun werkzaamheden uit te voeren. Veelal komt dit door een achterstand in de digitale transformatie bij hun organisatie en dat heeft duidelijk invloed op de medewerkersbeleving.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Hoe ervaart mkb Nederland het samenwerken op afstand?’ van technologiebedrijf Ricoh. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder meer dan 500 kantoormedewerkers in Nederland.

COVID-19-pandemie

Zo lopen organisaties in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb) momenteel het risico om medewerkers kwijt te raken als gevolg van frustraties over de beperkte beschikbare technologie voor remote working in de onderneming. Bijna één op de vijf kantoormedewerkers werkzaam in het mkb overweegt namelijk serieus om over te stappen naar een organisatie met aanmerkelijk betere thuiswerkvoorzieningen.

Thuiswerken

Terwijl bedrijven nog moeten bekomen van de gevolgen van de pandemie en in Nederland zelfs geconfronteerd zijn met een tweede – gedeeltelijke – lockdown, verwachten werknemers dat hun werkgever een moderne gecombineerde aanpak aanbiedt als het gaat om hoe en waar ze kunnen werken. Het onderzoek wijst uit dat 18 procent van de medewerkers van Nederlandse mkb-organisaties er over nadenkt om van baan te veranderen. Bovendien blijkt dat:

  • 76 procent over de vaardigheden zegt te beschikken die nodig zijn om thuis te werken;
  • 23 procent het echter moeilijk vindt gemotiveerd en betrokken te blijven bij de organisatie, vanwege problemen met de communicatie en technologie tijdens het thuiswerken;
  • 18 procent zich bovendien minder productief voelt door beperkingen op het gebied van communicatie en technologie;
  • 36 procent een beroep heeft moeten doen op de eigen technologie om tijdens de pandemie thuis te kunnen werken, omdat zijn werkgever geen apparatuur beschikbaar heeft gesteld.

Frustraties

Deze technologische tekortkomingen kunnen niet alleen leiden tot verlies van talenten. 23 procent heeft niet de middelen om de beste resultaten te behalen voor de klanten of om op afstand samen te werken met zijn team. Dit is erg verontrustend in een tijd waarin groei van essentieel belang is. Ondanks de problemen met thuiswerken, keren de werknemers van mkb-bedrijven voorlopig niet massaal terug naar kantoor – zeker ook omdat dit nu dringend afgeraden wordt. Gevraagd naar het toekomstige beleid van het bedrijf ten aanzien van thuiswerken, denkt 62 procent dat zijn organisatie het personeel de rest van 2020 laat werken vanuit huis. 56 procent denkt dat dit wellicht blijvend kan zijn.

Werkplektechnologie

Medewerkers van mkb-organisaties verwachten momenteel zeker meer van hun werkgever. Twee derde (70%) verwacht de verkregen flexibiliteit te behouden. 66 procent heeft er vertrouwen in dat zijn bedrijf investeert in toekomstbestendige werkplektechnologie. Dat betekent onder meer dat het kantoor veiliger wordt gemaakt. 35 procent zegt liever nog niet terug te keren naar zijn werkplek, tenzij er aanvullende veiligheidsmaatregelen worden getroffen.

Digitalisering

“De digitale transformatie maakt misschien wel deel uit van de langetermijnvisie in het midden- en kleinbedrijf, maar nu hebben de organisaties in die sector geen tijd te verliezen”, stelt Maurits Aalders, marketing director Nederland bij Ricoh. “Zonder de juiste technologie om gemakkelijk en veilig op afstand te werken, dreigen bedrijven hun personeel kwijt te raken. Organisaties staan of vallen bij de deskundigheid en kwaliteit van hun mensen. Als zij die kwijtraken aan de concurrentie, raken ze vaak ook klanten kwijt. Oude manieren van werken kunnen niet langer de standaard zijn. Het is niet voldoende als een onderneming zich behelpt met ondermaatse apparatuur en processen. De stappen die bedrijven vandaag zetten, bepalen hoe ze deze periode te boven komen en kunnen de weg vrijmaken voor succes in de toekomst.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie