Naar inhoud

Trage digitalisering verzwakt de Nederlandse transportsector

Nederlandse transportbedrijven blijven achter bij Europese collega’s als het gaat om de digitale transformatie. Een duidelijk voorbeeld van deze tekortkoming is de registratie van de rij- en rusttijden van de chauffeurs. 19 procent van de transporteurs in Nederland registreert deze tijden nog steeds niet digitaal. Alleen Spanje en Portugal doen het in Europa nog slechter. Een van de gevolgen is dat Nederlandse logistieke dienstverleners bij ad-hoc-klussen en veranderingen in de planning in 43 procent van de gevallen met de chauffeurs moeten bellen voor overleg.

Dit leert een onderzoek onder 1.300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk, uitgevoerd door onderzoeksbureau OnePoll in opdracht TomTom Telematics. Deze onderneming, gericht op fleet management en voertuigvolgsystemen, heeft de onderzoeksresultaten uitgewerkt in het rapport ‘De 4 pijlers voor succes in transport’.

Real-time inzichten

Duitse collega’s daarentegen kunnen in ruim 60 procent van de gevallen direct zien – op basis van real- time inzicht in resterende rijtijden – hoeveel capaciteit nog beschikbaar is.14 procent van de Nederlandse transporteurs heeft in de afgelopen 12 maanden meer dan 31 keer een klus moeten weigeren omdat onvoldoende inzicht bestond in de resterende capaciteit. Gemiddeld in Europa ligt dat percentage op slechts 3 procent.

Ontbreken controles

Een mogelijke oorzaak voor het achterblijven van investeringen in digitaal tachograafmanagement kan liggen in het relatief lage aantal controles op de Nederlandse wegen. 22 procent van de respondenten geeft aan in het afgelopen jaar niet éénmaal onderweg te zijn gecontroleerd op de rij- en rusttijden, tegen 15 procent gemiddeld in Europa. 52 procent maakt zich daar dan ook weinig tot geen zorgen over, tegen 28 procent van de Europese collega’s

Digitale strategie

Volgens René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics, kan het niet investeren in digitale verwerking van de tachograafgegevens op termijn grote gevolgen hebben voor de concurrentiepositie van transportbedrijven: “We hebben gesproken met meer dan 1.000 transportbedrijven in heel Europa. Daaruit blijkt duidelijk dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben. Digitalisering heeft grote voordelen voor transportbedrijven. Slim toegepast zorgt het ervoor dat transporteurs en chauffeurs efficiënter en veiliger kunnen werken.”

Strengere wetgeving

“De steeds strengere wet- en regelgeving – zoals de Algemene verordening gegevensbescherming – stelt steeds hogere eisen aan de administratie van transporteurs”, stelt De Jong. “Als je nu nog steeds handmatig de data moet downloaden die je nodig hebt om aan de regels te voldoen, moet je dus je wagens van de weg halen. 40 procent van de bedrijven die dat doen, is daar iedere maand per voertuig 30 tot 60 minuten mee kwijt.”

Veiligheid chauffeurs

Uit het onderzoek blijkt wel dat Nederlandse transportbedrijven relatief veel waarde hechten aan de veiligheid van hun chauffeurs. 48 procent controleert het rijgedrag en stuurt chauffeurs op training, tegen respectievelijk 33 procent en 42 procent gemiddeld in de rest van Europa. Opvallend is dat Nederlandse bedrijven beduidend terughoudender zijn met het gebruik van camera’s, zowel in de cabine als rondom de voertuigen. Het aantal gemonteerde camera’s ligt nu al lager dan het Europese gemiddelde. Het percentage bedrijven dat ook niet van plan is camera’s te installeren ligt zelfs beduidend hoger.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van TomTom Telematics.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie