Naar inhoud

Transavia beloont inspirerende content van affiliates beter

In het model van affiliate marketing belonen adverteerders hun partners voor de leads of verkopen die zij genereren. Veelal doen die affiliates dit door aangeboden advertenties op hun website te plaatsen. Een klik op zo’n advertentie zorgt dan voor directe inkomsten. Adverteerders zien echter in toenemende mate in dat dit beloningsstelsel niet nauwlettend aansluit op het traject dat klanten afleggen voor een aankoop. Met name inspirerende content die zorgt voor awareness krijgt op deze manier onvoldoende waardering.

Affiliate marketing

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft daarom besloten om samen met haar marketingpartner TradeTracker een hernieuwde aanpak van het affiliate-kanaal in te zetten. Door te kiezen voor een ander uitbetalingsmodel, aan de hand van Real Attribution, worden alle publishers beloond op basis van hun toegevoegde waarde in de customer journey. Voorheen gebeurde dit op basis van het bekende last-click-model. Dankzij de inzet van dit nieuwe model worden nu ook partijen die zich richten op meer inspirationele content beloond voor hun aandeel binnen de boeking. Daarmee neemt de participatie van dergelijke partijen naar verwachting sterk toe, hetgeen uiteindelijk moet zorgen voor een significante zorgt in het aantal boekingen.

Customer journey

De luchtvaartorganisatie ziet veel kansen binnen het affiliate-kanaal met deze nieuwe set-up. “Transavia vindt het belangrijk om waarde toe te voegen voor haar klanten gedurende het hele traject wat een consument doorloopt, van het oriënteren naar bestemmingen tot aan de terugkomst in Nederland”, licht Matthijs Ophuijsen, campaign specialist bij Transavia, toe. “Het hebben van een attributiemodel specifiek voor het affiliate-kanaal sluit hier goed op aan, aangezien het nu relevanter is voor inspirationele publishers om nauwer met ons merk samen te werken. Daarnaast worden dergelijke publishers nu daadwerkelijk beloond voor de toegevoegde waarde die zij leveren.”

Toegevoegde waarde

Na een uitgebreide analyse van het programma en succesvolle cases binnen TradeTracker is gekozen voor een time-decay-model, waarbij de beloning toeneemt voor publishers die in tijdslijnen dichter bij de boeking zitten. Voor prijsgevoelige producten als vliegtickets is gebleken dat dit één van de meest succesvolle modellen is binnen de markt. “Door het wijzigen van het attributiemodel krijgt de campagne legio nieuwe mogelijkheden om deze nog verder te laten groeien”, aldus Jan-Willem Besouw, head of industry travel bij TradeTracker. “Publishers waarbij een samenwerking voorheen niet relevant was vanwege het last-click-model, staan nu meer dan open voor een samenwerking. Onze verwachting is dat het programma hiermee meer dan 40 procent groei in actieve publishers krijgt.”
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie