Naar inhoud

Transavia scoort online met positief sentiment

In de Europese online media is luchtvaartmaatschappij KLM de nummer drie van Europa met ruim 188.000 berichten in twee maanden. Alleen British Airways (240.285) en prijsvechter Ryanair (201.294) worden in juli en augustus in de Europese online media meer besproken. Ook op sentiment weet KLM een derde plaats te bemachtigen met 55 procent positieve berichten. Dochtermaatschappij Transavia doet het met 61 procent zelfs nog net iets beter, goed voor een tweede plaats achter het Turkse Pegasus Airlines (87%).

Online berichten

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van het mediamonitoringbureau Clipit naar online berichten over Europese luchtvaartmaatschappijen. British Airways is in de vakantiemaanden de meest besproken luchtvaartmaatschappij van Europa met 240.285 online berichten. Met dank aan Brexit begint de zomer slecht voor British Airways. Zoals zoveel Britse bedrijven lijdt ook het aandeel British Airways onder de onzekerheid die volgt op het referendum. Nummer twee Ryanair (201.294) speelt juist handig in op Brexit. Het bedrijf koopt in die periode goedkoop aandelen terug. Ook vervoert Ryanair in juli een record aantal passagiers (11,3 miljoen). British Airways blijft de prijsvechter toch voor dankzij het succes van TeamGB tijdens de Olympische Spelen. British Airways brengt de olympiërs veilig thuis en besteedt daar via sociale media uitgebreid aandacht aan. KLM komt met name in het nieuws door de stakingen van het grondpersoneel en groei in het aantal passagiers.

Berichten top 3

  1. British Airways
  2. Ryanair
  3. KLM

Online sentiment

De Turkse prijsvechter Pegasus Airlines is de luchtvaartmaatschappij met het meest positieve sentiment (87%). De grote voorsprong op nummer twee Transavia (61%) dankt het met name aan de pioniersrol die het bedrijf op zich neemt. Pegasus Airlines is de eerste luchtvaartmaatschappij die gaat vliegen met het nieuwe vliegtuig A320neo. De opmars van de budgetmaatschappijen is ook duidelijk terug te zien in de tweede plaats van Transavia. Deze KLM-dochter dankt het goede sentiment vooral aan een sterke groei in het aantal passagiers deze zomer. KLM zelf weet ondanks de stakingen ook op sentiment de derde plek te bemachtigen. Behalve een groei in het aantal passagiers wordt ook de gevatte webcare-afdeling van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij erg gewaardeerd.

Sentiment top 3

  1. Pegasus Airlines
  2. Transavia
  3. KLM

Trending topics

Naast voor de luchtvaart voorspelbare onderwerpen als vluchten, passagiers en piloten kwamen een aantal opvallende trending topics aan bod. Luchtvaartmaatschappijen waren met name druk met de Olympische Spelen. Veel maatschappijen spelen op hun sociale kanalen in op de Olympische ploegen die zij richting Rio vliegen. Ook over de stakingen bij onder meer KLM en Air France werd veel geschreven. Andere belangrijke onderwerpen waren Brexit, de staatsgreep in Turkije en het succes van prijsvechters als Ryanair en Transavia.

Trending topics top 3

  1. Olympische Spelen
  2. Stakingen
  3. Brexit

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie