Naar inhoud

Transitie bedrijfsmodel voorwaarde om verschil te maken in retail

De ondernemers in de Nederlandse winkelstraten hebben de afgelopen flink jaren onder druk gestaan. Terwijl de retailsector tussen 2009 en 2013 kampte met dalende verkopen en een groot aantal faillissementen, is sinds 2014 herstel zichtbaar. Doordat de koopkracht en consumptie toenemen, groeien de verkoopvolumes weer. De grootste golf van faillissementen in de detailhandel is dan ook achter de rug. Diverse winkeliers slaagden er in 2016 in om uit de financiële problemen te raken. Maar transitie van het bedrijfsmodel is een noodzakelijke voorwaarde om onderscheidend te zijn in deze sector.

Daling aantal faillissementen

Naar verwachting zal het aantal faillissementen in 2016 in de detailhandel op 500 uitkomen, stelt de Nederlandse bank ABN AMRO. Dit is het laagste niveau sinds 2008. De faillissementsgraad binnen de branche - het aantal faillissementen ten opzichte van het aantal bedrijven - komt dit jaar naar verwachting uit op 0,44 procent: het laagste percentage sinds 2007. De extra omzetten die retailers genereren, dragen vaak direct bij aan de winstgevendheid.

Hoopgevende vooruitzichten

Tegelijkertijd benadrukt de bank dat een grote groep retailers weliswaar uit de acute problemen is, maar nog weinig vet op de botten heeft, waardoor economische tegenslag grote gevolgen kunnen hebben. De vooruitzichten zijn echter hoopgevend. Volgend jaar neemt voor 9 op de 10 huishoudens de koopkracht toe en neemt de consumptie naar verwachting toe tot 1,7 procent. Ook wordt een deel van het inkomen dat in 2016 is gespaard mogelijk volgend jaar uitgegeven. Het aantal faillissementen zal dan ook lager zijn dan in de crisisjaren en de faillissementsgraad kan verder dalen.

Overcapaciteit winkeloppervlakte

Dit is geen reden om achterover te leunen. Faillissementen van bekende merken in de winkelstraat staan nog op het netvlies gebrand. Dit heeft te maken met specifieke uitdagingen die binnen de sector spelen. Zo is de concurrentie groot en sprake van een overcapaciteit van winkeloppervlakte. Zo stelt de bankier dat de verkoopvolumes in de non-food detailhandel zo'n 10 procent lager liggen dan elf jaar eerder, terwijl er 11 procent meer vloeroppervlak is.

Aantrekkingskracht verloren

Ook stelt de bank vast dat winkelgebieden een groot deel van hun aantrekkingskracht hebben verloren. Sinds 2004 liep in 85 procent van deze winkelgebieden het bezoek terug en nam de leegstand toe van 4,9 procent in 2009 naar 7,4 procent medio 2016. Provinciale overheden hebben de taak om hier in te grijpen. Ook is het online koopgedrag sterk gegroeid, wat de uitdagingen binnen de sector verhoogt. Vooral retailers die producten verkopen die online goed te vergelijken zijn, hebben hier last van.

Nieuwe bedrijfsmodellen

Voor sommige retailers is een transitie van het bedrijfsmodel nodig om zich te onderscheiden van andere spelers in de markt. Niet iedereen is volgens de bank in staat deze transitie goed te maken en daarom vinden in de nasleep van de crisis nog steeds faillissementen plaats. Ook benadrukt zij dat het belangrijk is een strategie te koppelen aan het online kanaal waarbij deze of op termijn winstgevend is of functioneel aan het offline kanaal.

Opzetten online verkoopkanaal

Sommige partijen vertillen zich aan het online verkoopkanaal. Het is vaak een uitdaging om online een duurzaam winstgevend bedrijfsmodel op te zetten. Voor een ondernemer is het dus belangrijk om hierop een visie en strategie te hebben. Nu de economie groeit, hebben veel retailers meer lucht om hun strategie goed uit te voeren.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie