Naar inhoud

Transparant platform voor social lead generation

Het genereren van leads is een belangrijke taak voor marketeers in business-to-business-markten. Daarbij spelen sociale platformen als LinkedIn een vooraanstaande rol. Maar het staat vast dat bestaande klanten de beste promotors zijn van zakelijke producten en diensten. Mond-tot-mond-reclame, niet te verwarren met mond-op-mond-reclame, blijft een aantrekkelijke wijze om een organisatie onder de aandacht te brengen. Een nieuw platform ondersteunt dit proces.

Mond-op-mond-reclame

De start-up Profit 4 three uit Haarlem geeft ondernemers een podium waarmee ze klanten kunnen werven door middel van gecontroleerde mond-tot-mondreclame. Door gezamenlijke relaties zelf prospects te laten kiezen en een één-op-één-beloning voor het aanbrengen van klanten wordt spam voorkomen en is transparantie gegarandeerd. “Klanten gaan veel liever in zee met iemand die wordt aanbevolen door een bekende”, zegt oprichter Nivar Fuchs. “Wij hopen met dit platform een bijdrage te leveren aan het terugdringen van spam en ongevraagd contact van onbekenden.”

Accelererend effect

De beste reclame is mond-tot-mondreclame. Helaas blijkt dat vaak lastig te beïnvloeden of schaalbaar te maken”, legt Fuchs uit. “Wij maken promotie interessant voor alle partijen. De verkoper, de klant, maar vooral voor degene die ze bij elkaar brengt. Zo creëren we een accelererend effect dat goed te sturen en te budgetteren is.”

Eigen netwerk

Toen reclame nog gewoon reclame was en alleen journalisten de berichten schreven, was alles helder. De onduidelijkheid begon bij de advertorial. Die bracht een verhaal met als doel reclame te maken. Sinds internet en helemaal met de opkomst van sociale media, weet je niet meer wat reclame is. Tenzij het verteld wordt door een bekende uit je eigen netwerk. Daarom is mond-tot-mondreclame zo populair. Als jij het voor elkaar krijgt om jouw product of dienst aan te laten prijzen door iemand die door jouw potentiële klant wordt vertrouwd, zit je gebakken. Maar hoe regel je dat?

Gunfactor als basis

Allerlei krachttermen komen om de hoek. Referral marketing, influencers, maandborrels, enzovoorts. Allemaal gebaseerd op gunnen. Voornamelijk omdat we verwachten iets terug te krijgen, al is het maar erkenning. De Haarlemse start-up speelt in op deze markt met een platform. Het idee erachter is dat mensen niet meer praten over zichzelf, maar alleen nog over anderen.

Leadgeneratie via promotor

Fuchs is heel simpel op het idee gekomen. Hij had al een bedrijf in leadgeneratie via sociale media. Zodoende wist hij netwerken in te zetten om op een sociale manier aan nieuwe klanten te komen. Toch bleek het al snel vervelend om mensen herhaaldelijk te vragen om een introductie. Dat werkt nou eenmaal beter als het spontaan gebeurt. De start-up helpt daarin een handje. Het initiatief tot contact leggen en de selectie ligt niet meer bij de verkoper maar bij de 'promotor', zoals de tussenpersoon wordt genoemd.

Beloning voor promotor

De promotor wordt beloond voor elke nieuwe klant. Die beloning varieert per aanbieder van een percentage van de omzet tot een vast bedrag of misschien een appeltaart. Je voorkomt daarmee scheve gezichten en houdt het geheel transparant. Zo is een oude manier van promotie nieuw digitaal leven ingeblazen. Natuurlijk is het platform ook een variant op een thema, maar de meeste systemen hebben een vrij ingewikkeld verdienmodel met dito financiële stromen. Daar zal je op dit podium weinig van tegenkomen. Dit is meer van het soort 'keep it stupid simple' en daarmee laagdrempelig en breed inzetbaar.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie