Naar inhoud

Transparantie in supplychains cruciaal voor de klantbeleving

De coronacrisis zorgt voor grote onzekerheid in alle geledingen van de samenleving. Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW blijkt het ondernemersvertrouwen in Nederland momenteel zelfs tot een absoluut dieptepunt is gedaald. Toch doen ondernemers er juist nu verstandig aan om te investeren in transparante supplychains.

Onzekerheid speelt namelijk niet alleen bij ondernemers. Er heerst ook onzekerheid en zelfs wantrouwen onder consumenten. Steeds meer consumenten kiezen daarom voor maximale grip en geven de voorkeur aan lokaal geproduceerde producten. Het is nog maar de vraag of zij na de crisis bereid zijn terug te keren naar producten waarvan de herkomst onduidelijk is. En daarmee krijgen internationale bedrijven te maken met een nieuw soort concurrentie: de lokale producenten.

Consumentenbehoefte door de jaren heen

De vraag naar transparantie is niet geheel nieuw. Al een aantal jaar zien economen de vraag naar streekproducten toenemen en worden grote multinationals geconfronteerd met vragen over de herkomst van hun producten. De oorsprong van deze vraag begint in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Dit is een periode die gekenmerkt wordt door de sterke opkomst van goedkope producten. Deze race to the bottom bleef niet zonder gevolgen en had vanzelfsprekend impact op de kwaliteit van consumentenproducten.

Rond het jaar 2000 ontstaat echter een verschuiving. Steeds meer merken verliezen het vertrouwen van consumenten door berichtgeving over kinderarbeid, slechte werkomstandigheden of andere onverantwoorde bedrijfsactiviteiten. Twintig jaar verder is wantrouwen onder consumenten een van de grootste uitdagingen voor bedrijven. Waar gevestigde merken eerder konden rekenen op loyaliteit van hun afnemers, is tegenwoordig geen enkele organisatie immuun voor kritiek.

En juist nu – in tijden van crisis – neemt de kritiek op ondernemingen toe. Consumenten betwisten de oprechtheid van directies en bestuurders van organisaties. Daarnaast maken die consumenten zich zorgen over het inkoopbeleid van bedrijven en bijbehorende – ethische – keurmerken, data security, de herkomst van producten en het risico op fraude.

Bewijsvoering

Consumenten laten zich niet langer verleiden door een goed verhaal. Bewijsvoering staat centraal en consumenten zijn gemotiveerd om de waarheid over producten, bedrijven en instellingen te achterhalen. Ze willen in gesprek met merken en zijn bereid tijd en energie te investeren in hun zoektocht.

Tegelijkertijd verwachten consumenten onmiddellijke beantwoording van hun vragen en worden die antwoorden publiekelijk onder de loep genomen. Als die antwoorden niet aan de verwachting voldoen, zijn consumenten niet langer vergevingsgezind. Daar waar bedrijven vroeger konden rekenen op gegeven vertrouwen, moet vertrouwen tegenwoordig verdiend worden.

Transparantie

De sleutel tot het succesvol winnen van consumentenvertrouwen is transparantie. Transparantie dwingt bedrijven om zaken goed op orde te brengen en biedt tegelijkertijd een kans om zaken die al goed op orde zijn met de buitenwereld te delen. Er moet overtuiging zijn dat de winst op de lange termijn voortkomt uit verantwoord handelen. Het vraagt om een inkoopbeleid met tussentijdse kwaliteitscontroles, certificering, duurzame productie en zicht op de volledige supplychain.

Bovendien vraagt het om open communicatie en interactie met consumenten, waarbij zij de mogelijkheid krijgen om de totstandkoming en distributie van een product te volgen en te traceren. Om dit mogelijk te maken, is het belangrijk om alle spelers in de supplychain te betrekken bij het proces – van leveranciers tot afnemers. De steun van de eigen werknemers is hierbij essentieel.

Voordelen

Dit is een grote investering, maar transparantie levert ook andere voordelen op waar bedrijven van profiteren. Zo kunnen ondernemingen de supplychain optimaliseren door het toepassen van nieuwe technologieën en eventuele bottlenecks voortijdig traceren en oplossen. Juist in tijden van crisis zijn deze inzichten belangrijk om de continuïteit te garanderen.

Tegelijkertijd biedt de interactie met consumenten nieuwe mogelijkheden voor marketingdoeleinden via online platformen en zorgt makkelijke toegang tot informatie voor extra betrokkenheid. Op deze manier draagt transparantie niet alleen bij aan vertrouwen, maar ook aan loyaliteit, retentie en efficiënte supplychains.

We hebben op dit moment te maken met een coronacrisis, maar dit is zeker niet onze laatste uitdaging. Door de klimaatverandering is de verwachting dat we veel vaker met crisissituaties geconfronteerd worden en de onzekerheid alleen maar verder toeneemt. Daarom is het juist nu verstandig om te investeren in transparante supplychains.

Baris Kavakli is founder & managing director van technologiebedrijf Portera Technology.

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie