Naar inhoud

Transparantie over dataprivacy zorgt voor meer vertrouwen

Nederlanders hechten groot belang aan dataprivacy en hun online veiligheid. Tegelijkertijd maken bijna drie op de vier mensen zich zorgen of bedrijven hun data wel goed genoeg beschermen. Ook het mogelijk doorverkopen van gegevens aan derde partijen baart zorgen. Als ondernemingen transparanter zijn over de dataprivacy, neemt die keuze het wantrouwen bij de klanten grotendeels weg.

Transparantie dempt wantrouwen

Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Peil.nl in opdracht van Interxion, een leverancier van carrier-neutrale en clouddatacenterdiensten, onder ruim 500 Nederlanders. “Bedrijven zouden transparanter moeten zijn om dit wantrouwen bij hun klanten weg te nemen”, zegt Michael van den Assem, algemeen directeur van de opdrachtgever.

Voor consumenten is privacy zwaarwegend

Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders vier maal zoveel belang hechten aan hun privacy dan aan het delen van persoonlijke zaken via sociale media en het ontvangen van gepersonaliseerde aanbiedingen. Tegelijkertijd maakt 69 procent van de Nederlanders zich zorgen tot ernstig zorgen of hun gegevens wel veilig zijn en of hun dataprivacy afdoende wordt gewaarborgd door bedrijven. Bij een bijna even groot percentage (65%) bestaat de vrees dat bedrijven persoonlijke gegevens doorverkopen aan derde partijen.

Onduidelijkheid over activiteiten ondernemingen

De zorgen van mensen lijken voor een belangrijk deel voort te komen uit onwetendheid (79%) over wat bedrijven en organisaties wel en niet met hun persoonlijke gegevens mogen doen en daadwerkelijk doen. Ook geeft 45 procent van de ondervraagden aan dat ze niet weten of dezelfde wet- en regelgeving geldt voor data die bij een Nederlandse dan wel buitenlandse cloudserviceprovider worden opgeslagen. Dat terwijl ook nog eens 10 procent er ten onrechte ervan uitgaat dat in beide gevallen dezelfde wet- en regelgeving van toepassing is.

Duidelijkheid is enabler vertrouwen

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten stelt Van den Assem dat bedrijven er goed aan om na te denken over dit soort kwesties: “Gelet op het belang dat mensen aan de privacy en bescherming van hun data toekennen, in combinatie met de beperkte kennis en het wantrouwen op dit gebied, zouden bedrijven er goed aan doen om duidelijk en transparant te zijn over de wijze waarop zij de algemene wet- en regelgeving hebben doorvertaald naar hun privacybeleid. Als ze daarbij ook nog achtergrondinformatie geven, bijvoorbeeld dat ze gekozen hebben voor een Nederlandse of Europese aanbieder vanwege de Amerikaanse Freedom Act, hebben ze daarmee een belangrijke enabler voor vertrouwen in handen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie