Naar inhoud

Trendbreuk zichtbaar in menselijke gedrag in crisissituatie

De afgelopen maanden hebben een opvallend trendbreuk in het gedrag van mensen in een crisissituatie aan het licht gebracht. Tijdens de intelligente lockdown vanwege de COVID-19-pandemie hebben veruit de meeste medewerkers in Nederland effectiever en met meer focus gewerkt dan onder normale omstandigheden. Nederlanders hebben in die periode totaal ander gedrag laten zien dan normaal onder hoge druk of tijdens een crisis.

Dit constateren wij bij Management Drives, een softwarebedrijf dat zich richt op de analyse van menselijk gedrag, dat de professionele drijfveren van zo’n 400.000 mensen heeft gemeten en teams van vrijwel alle AEX-bedrijven begeleidt. Onze methode is wereldwijd bekend van de kleurentaal waarin de logica van verschillende medewerkers wordt getypeerd in zes kleuren.

Een medewerker is bijvoorbeeld overwegend blauw en hecht sterk aan structuur en protocollen. Of een personeelslid is juist geel of oranje, hetgeen betekent dat die persoon analytisch of resultaatgericht is. Ken jij als manager de kleuren van jouw teamleden, dan kun jij hierop sturen. Ook krijgen teamleden meer begrip voor elkaar.

Normaal overdrijven sterke eigenschappen tijdens crisis

Wat we tot nu toe altijd zagen. is dat mensen in stress- of crisissituaties soms ander gedrag vertoonden dan hun natuurlijke gedrag – en dat dan vaak in de overdreven vorm. Het profiel van iemand met meer blauw is dan niet langer gewoon goed georganiseerd, maar slaat door naar sterk controlerend. Iemand die veel gele en oranje drijfveren in zijn profiel heeft, analyseert overdreven en wordt enigszins opportunistisch.

In een normale stresssituatie overdrijven mensen vaak hun sterke eigenschappen.

Trendbreuk in het menselijk gedrag zichtbaar

Tijdens de COVID-19-pandemie – met gedwongen thuiswerken en andere beperkingen – blijkt dat mensen deze mindset juist op een positieve manier uiten. Mensen pakken de aspecten van het werk die ze normaal gesproken verwerpen nu juist positief op. Ze krijgen daardoor meer focus en worden productiever. Dit geldt bovendien voor alle profielen, ongeacht hun kleur. Het is voor het eerst in de twintig jaar van ons bestaan dat we dit signaleren.

Medewerkers omarmen hun verborgen verlangen

De oorzaak voor deze trendbreuk ligt in ons verborgen verlangen. Mensen vertonen nu het gedrag waar ze van nature een hekel aan hebben. Hun verborgen verlangen is om dit toch te laten zien. Kennelijk biedt deze crisis de randvoorwaarden hiervoor. Mensen werken meer op afstand, vaak thuis. Er zijn daardoor weinig interventies en er is minder groepsdynamiek.

Mensen pakken de aspecten van het werk die ze normaal gesproken verwerpen nu juist positief op.

Borgen van positieve gedragsverandering na de lockdown

De vraag is natuurlijk of we in staat zijn deze positieve veranderingen na de versoepelingen van de maatregelen en de terugkeer naar kantoor te behouden. Als wij niks doen, voorzie ik dat mensen dit gedrag weer snel laten varen en terugvallen in hun oude logica. Wij moeten daarom gebruikmaken van het momentum waarin wij dat verborgen verlangen van medewerkers om kunnen zetten naar echt duurzame gedragsverandering.

Stephan van der Vat is chief executive officer bij Management Drives, een softwarebedrijf dat zich richt op de analyse van menselijk gedrag.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie