Naar inhoud

Trends en ontwikkelingen 2017: de retailsector

De digitale disruptie is in geen enkele branche zo goed zichtbaar als in de retailsector. De ondernemer die de begrippen omnichannel en customer experience niet als belangrijkste punten in zijn agenda heeft staan, gaat met loden schoenen het nieuwe jaar in. Op de lijst van winkelketens die in 2016 met faillissementsaanvragen zijn geconfronteerd, prijken ook dit jaar prominente namen als MS Mode, Mitra, McGregor, Scheer & Foppen, Cora Kemperman, HoutBrox en Paradigit.

Wie in de fysieke en virtuele winkelstraten het hoofd boven water wil houden, focust op klantbeleving via alle beschikbare kanalen. Fysieke winkels starten een webshop en webwinkels openen belevingswinkels, met de Bijenkorf en Coolblue als de ultieme voorbeelden. De enige gezonde uitzondering is de Action. Op de website van deze keten kun je nog steeds alleen maar je boodschappenlijstje opstellen.

Geen enkele marketinggoeroe kan een waarborg voor continuïteit afgeven. Daarvoor volgen de ontwikkelingen elkaar in een te snel tempo op. Wel is het mogelijk de focus te leggen op relevante doelgroepen en de technologische innovaties te omarmen die daadwerkelijk invloed hebben op de klantbeleving. IT-dienstverlener Cognizant brengt de belangrijkste drie trends voor de retailsector onder de aandacht.

1. Babyboomers

De babyboomer wordt voor veel bedrijven de belangrijkste klant in de komende jaren. Maar dan moeten bedrijven hun kansen wel leren herkennen. Babyboomers – de generatie geboren tussen 1946 en 1964 – vormen in de westerse wereld de grootste generatiegroep. In Nederland alleen al gaat het om ruim vier miljoen personen. En de babyboomgeneratie is niet alleen groot in omvang. Qua koopkracht is het een speler van formaat en zijn veranderende levensstijl biedt mogelijkheden voor retailers. Een deel van de babyboomers is al met pensioen en dat aantal groeit de komende jaren alleen maar verder. Hierdoor veranderen hun behoeftes en daarmee ook hun uitgavenpatroon. Vooral uitgaven aan zorg, inrichting en vrijetijdsbesteding stijgen.

Goed inspringen op mogelijkheden die babyboomers bieden voor retailers, vergt meer dan alleen maar vertrouwen op een globale kennis van focusgroepen of een oppervlakkige analyse van big data. Door diep in de specifieke wensen van babyboomers te duiken en daarop in te spelen, kan 2017 de start zijn van een succesvolle periode voor ondernemingen.

2. Retourproces

Online bestedingen in retail blijven stijgen. Naar verwachting zal het bedrag dat wereldwijd online wordt uitgegeven, uitkomen op 1,88 biljoen dollar. Ook in Nederland groeit het aantal online bestedingen en aankopen. Het online retaillandschap maakt daarbij een transitie door van kopen naar kopen-en-later-terugbrengen. Webshops zijn terughoudend in het geven van exacte cijfers, maar in de keten is de trend in ieder geval sterk waarneembaar.

Het toenemende volume van teruggestuurde bestellingen kan een uitdaging vormen voor retailers. Door te investeren in het logistieke retourproces en dit integraal onderdeel uit te laten maken van het businessmodel, zijn bedrijven beter voorbereid op het toenemend aantal teruggezonden orders. Een terugstuurproces waarbij klanten eenvoudig hun bestellingen kunnen retourneren, goed op de hoogte worden gehouden van de status en hun geld snel teruggestort krijgen, draagt bovendien bij aan een hogere klantwaardering. Een soepel retourproces kan weleens het verschil gaan maken in 2017.

3. Virtual en Augmented Reality

Virtual Reality en Augmented Reality kenden beide een doorbraak naar een groot publiek in 2016. Pokémon GO liet spelers wereldwijd kennismaken met het potentieel van AR. Het afgelopen jaar zagen we daarnaast veel VR-toepassingen op de markt verschijnen, zowel voor gaming doeleinden als meer zakelijke toepassingen.

In 2017 zet de opkomst van VR en AR verder door en zullen deze tools in meerdere industrieën het levenslicht zien. Ook bedrijven die in meer traditionele branches opereren en waar VR en AR het komende jaar waarschijnlijk nog een minder grote rol zal spelen, doen er goed aan om de ontwikkelingen in de gaten te houden. De stap naar het samenwerken met experts om strategie, design en technologie naadloos met elkaar te verbinden, wordt daarmee kleiner.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie