Naar inhoud

Trotse Nederlandse akkerbouwers tonen betekenis van hun werk

Vandaag is het de Dag van de Akkerbouw en wordt op een akker in de Haarlemmermeerpolder het startsein gegeven voor de campagne ‘Mijn akker, jouw voedingsbodem’. Door het plaatsen van 30 grote billboards – akkertising – op high-traffic-locaties in de regio Haarlemmermeer en Flevopolder laten akkerbouwers vol trots zien wat hun werk voor het dagelijks leven van mensen betekent. De onthulling van het eerste billboard vindt plaats op een akkerbouwbedrijf met ook een gezamenlijke boerenbrunch, waar boer en stedeling de tafel met elkaar delen.

Mijn akker, jouw voedingsbodem

”Het doel van de campagne is om mensen in de stad te verbinden met wat er gebeurt op de akkers van Nederland”, zegt Dirk de Lugt, voorzitter van de brancheorganisatie Akkerbouw. “Veel mensen weten niet waar hun eten precies vandaan komt of wat er voor nodig is om hun eten te produceren. Met de campagne ‘Mijn akker, jouw voedingsbodem’ – die loopt van 27 juni tot en met 11 juli 2018 – willen we hier verandering in brengen.” Het zijn dan ook de akkerbouwers zelf die trots op de 30 metershoge billboards langs verschillende snelwegen staan. Zij spelen ook de hoofdrol in de campagnevideo en zijn aanwezig op social media via #jouwvoedingsbodem. De verhalen van de deelnemende akkerbouwers zijn te vinden via de homepage van de campagne.

Zowel de vrijheid als de verantwoording die ik heb om voedsel te produceren, dat maakt dit voor mij een mooi vak.

Akkerbouwer Dorine de Ruijter-Koeckhoven uit Nieuw-Vennep

Duurzame ambities akkerbouw

Wat de akkerbouw als sector op het gebied van duurzaamheid wil bereiken in 2030 is gebundeld in een actieplan. "Het creëren van meer wederzijds begrip tussen maatschappelijke organisaties, burgers en akkerbouwers, is een van de uitdagingen. Daar willen we met de campagne écht werk van maken”, aldus De Lugt. Andere speerpunten uit het actieplan zijn het terugdringen van het gebruik en de emissie naar het milieu van gewasbeschermingsmiddelen, beter bodembeheer en het ontwikkelen van verdienmodellen voor akkerbouwers die werken aan biodiversiteit.

Akkerbouwer Martine Kranenburg uit Nieuw-Vennep

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie