Naar inhoud

Trouwe festivalbezoeker nauwelijks beloond als ambassadeur

Als straks de toegangspoorten naar A Campingflight to Lowlands Paradise worden geopend, betreedt voor het eerst sinds jaren niet het maximale aantal bezoekers het terrein. Daar waar Pinkpop weer uitverkoopt door te investeren in grote namen, ondervindt het festival in Biddinghuizen hevige concurrentie van andere culturele evenementen. Bovendien heeft Lowlands nagelaten de trouwe bezoekers te promoveren tot ambassadeurs met voordelen. In een land waar tegenwoordig ieder zichzelf respecterende gemeente een eigen muziekevenement heeft, komt de bezoeker namelijk niet meer vanzelf en vanzelfsprekend.

Zomerfestivals populair

De zomermaanden in Nederland worden opgefleurd door festivals in de open lucht met muziek als centraal thema. Ook dit jaar worden forse bedragen uitgegeven aan deze vorm van vertier. Nederlandse festivalbezoekers besteden per seizoen gemiddeld 159 euro aan tickets voor muziek- en cultuurfestivals. Dit blijkt uit een enquête onder 1.000 Nederlanders uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van Webloyalty, partner in e-commerce.

Mannen meer dan vrouwen

Mannen geven gemiddeld iets meer uit dan vrouwen aan festivaltickets, respectievelijk 165 euro om 153 euro. Van alle festivalbezoekers geeft ruim een vijfde zelfs meer uit dan 250 euro. Respondenten in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar spenderen het meest aan tickets: gemiddeld 178 euro per seizoen. De grootste inkopers wonen in het zuiden des lands. Zij besteden gemiddeld 189 euro per persoon. Personen afkomstig uit het oosten geven slechts 123 euro uit.

Online aanschaf tickets

Festivalbezoekers schaffen de tickets het liefst aan via een website of applicatie op desktop, laptop, smartphone of tablet. Maar liefst 85 procent geeft de voorkeur aan online kopen. De desktop of laptop wordt hierbij nog steeds het meest gebruikt (69%) gevolgd door de tablet (9%) en smartphone (7%). Telefonische bestelling is anno 2015 weinig populair meer. Slechts 2,5 procent van de respondenten schaft tickets het liefst telefonisch aan. Vooral respondenten ouder dan 55 jaar en vrouwen bestellen vaker telefonisch. Van de personen die nog een fysiek verkooppunt bezoeken is 61 procent man.

Papieren tickets zelf printen

De meeste respondenten ontvangen hun festivaltickets het liefst digitaal, bijvoorbeeld in de vorm van een PDF-bestand, en printen het zelf uit. Van de respondenten die de voorkeur geven aan het ontvangen van papieren tickets, is de grootste groep ouder dan 55 jaar. Opvallend is verder dat in het huidige digitale tijdperk slechts 14 procent van alle festivalbezoekers de voorkeur geeft aan het ontvangen van een digitaal ticket op de smartphone. Deze methode is het populairst onder respondenten tussen 25 en 34 jaar.

Beslissingen vroeg in seizoen

Festivalbezoekers besluiten meestal al vroeg in het jaar naar welke festivals ze willen: 53 procent koopt de tickets in het begin van het seizoen. Van deze groep, doet bijna de helft dat om te profiteren van aanbiedingen zoals een vroegboekkorting. Deze early birds zijn in de meeste gevallen jonger dan 35 jaar. 45-plussers beslissen het vaakst last minute of ze festivaltickets aanschaffen. Verder blijken vrouwen het meest gevoelig voor korting. 61 procent van de festivalbezoekers die zeggen het vaakst tickets te kopen als er een speciale korting is, is vrouw.

Weinig aandacht voor trouwe bezoekers

Het onderzoek laat zien dat de meerderheid van de festivalbezoekers al in een vroeg stadium beslist welke festivals zij willen gaan bezoeken. Ze kopen hun tickets direct aan het begin van het seizoen”, zegt Guy Chiswick, managing director Noord-Europa bij Webloyalty. “Het is zaak dat je als organisator dit gedrag beloont en stimuleert. In sommige gevallen wordt dit al gedaan door het bieden van early bird-kortingen of groepsaanbiedingen. Maar er liggen zeker nog kansen om de trouwe festivalbezoeker, die ieder jaar terugkomt en een ambassadeur vormt voor het festival, ook een extra voordeel te bieden. Trouwe bezoekers zou je moeten belonen. Dit gebeurt nu nog maar zelden.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie