Naar inhoud

Tweede fase digitale transformatie door applicatie-economie

De digitale transformatie is een unieke gelegenheid om de bedrijfsvoering van een organisatie te veranderen. Daarbij staat de groei centraal van applicatie-portfolio’s en de nieuwe manier waarop deze toepassingen worden ontwikkeld, verspreid en gebruikt. De regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) loopt in deze transitie voorop, gevolgd door de Verenigde Staten van Amerika en daarna Azië. Meer dan 90 procent van de bedrijven in de EMEA-regio is namelijk met specifieke uitvoeringsplannen bezig om de digitale transformatie naar een volgend niveau te brengen. Een sterke applicatie-economie is hier de stuwende kracht achter.

Dit kun je opmaken uit ‘2020 State of Application Services Report’, een onderzoeksrapport van IT-dienstverlener F5 Networks.

De opkomst van de applicatie-economie

De belangrijkste drijfveer voor deze overstap is om sneller nieuwe producten of diensten te kunnen introduceren (61%). Daarna volgen een beter aanpassingsvermogen (40%) en een betere concurrentiekracht (33%). De digitale transformatie vertaalt zich in de meeste gevallen in IT-optimalisatie (64%) en procesoptimalisatie (55%). Deze uitkomsten lopen gelijk op met de onderzoeksresultaten van 2019. Andere gewenste uitkomsten zijn een hogere productiviteit van medewerkers (47%), concurrentievoordeel (45%) en in nieuwe markten kunnen stappen (43%).

De tweede fase van digitale transformatie

In het rapport wordt gesteld dat steeds meer bedrijven zich klaarmaken voor de tweede fase van digitale transformatie, die gekenmerkt wordt door een verdere groei van applicaties en een uitbreiding van de automatisering. “Applicaties vormen de motor van de wereldwijde economie”, stelt Lori MacVittie, principal technical evangelist bij F5 Networks. “Elk bedrijf in elke industrie wordt meer en meer applicatiegericht om sneller te kunnen werken en een betere gebruikservaring te leveren.” Twee derde van de respondenten geeft aan dat zijn bedrijfsvoering afhangt van applicaties. Volgens 32 procent leveren apps een strategisch concurrentievoordeel.

De mogelijkheden voor automatisering

Het onderzoek dat de basis vormt voor het rapport, wijst verder uit dat 57 procent van de respondenten met name kijken naar mogelijkheden voor automatisering en orkestratie, terwijl net iets meer dan helft (51%) nieuwe applicatie-architecturen invoert zoals containerisation en microservices. Zo’n 38 procent heeft dankzij de digitale transformatie een nieuwe manier van applicatieontwikkeling omarmt en een derde geeft aan meer apps naar de cloud te brengen.

De combinatie van digitale services

“Organisaties zoeken naar manieren om digitale services te combineren die voorheen gescheiden waren”, duidt Lori MacVittie. “Daardoor ontstaan er nieuwe ecosystemen om meerwaarde te leveren.” Dit is terug te zien in onder andere het aantal calls voor application programming interfaces (API’s), dat volgens 29 procent van de deelnemers aan het onderzoek gegroeid is tot een miljoen per maand.

De optimalisatie van de ambities

Om de ambities rondom de transformatie te optimaliseren, adviseren de opstellers van het rapport om in de eerste fase te focussen op applicatieservices en deze in te zetten voor het beveiligen, schalen en digitaliseren van IT-processen en bedrijfsprocessen. In deze fase spelen automatisering en orkestratie een cruciale rol. In de tweede fase worden applicatieservices ingezet om de zichtbaarheid te vergroten en meer controle te krijgen over het doorvoeren van beleidsregels. De derde fase kenmerkt zich door analysetools in de cloud ten behoeve van vergaande operationele en bedrijfsinzichten.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie