Naar inhoud

Tweestrijd business en IT belemmert digitale transformatie

De laatste jaren zijn veel organisaties bezig hun IT-landschap te transformeren. Bedrijven en instellingen willen op deze manier afrekenen met ballast uit het verleden en een gestroomlijnde en toekomstvaste IT-organisatie neerzetten. Dit is allerminst een gemakkelijke opgave. Alleen al de migratie naar de cloud zorgt voor de nodige kopzorgen. Eenvoudigweg omdat een groot deel van de in gebruik zijnde systemen nou eenmaal niet ontworpen is om in de cloud te draaien.

Standaard of maatwerk

De keuze tussen een standaardpakket of maatwerkoplossing typeert de kloof tussen business en IT. Terwijl de business voor snelheid en standaardapplicaties gaat, kijkt de IT-afdeling veel meer naar aspecten als onderhoudbaarheid, aanpasbaarheid en integreerbaarheid. Dit blijkt uit een inventarisatie van IT-dienstverlener COOLProfs onder business- en IT-vertegenwoordigers, werkzaam bij enterprise-organisaties in onder meer de financiële sector, logistiek, verzekeringsbranche, e-commerce en zorgsector.

Bouwen of kopen

Waar bedrijven bestaande systemen niet kunnen hergebruiken of er niet in slagen om functionaliteit te ontsluiten, komen ze voor de onvermijdelijke keuze te staan: bouwen of kopen. En dan blijkt dat de aloude kloof tussen business en IT weer opspeelt. De business die bepaalde oplossingen vraagt en daar liever vandaag dan morgen over wil kunnen beschikken.

Ongeduldig versus star

En aan de andere kant de IT-organisatie die het moet leveren, maar die dat niet altijd zo snel kan als de business dat wil en die te maken heeft met beheeraspecten en integratie-issues. Joachim Vandecasteele, CTO van COOLProfs vat het als volgt samen: “Aan de ene kant de ongeduldigheid en het denken op de korte termijn van de business en aan de andere kant de soms wat terughoudende en weinig flexibele opstelling van IT.”

Business kiest voor standaard

Omwille van de snelheid gaat de voorkeur van de business in veel gevallen nog altijd uit naar een standaardpakket.  Ook gaat de business al regelmatig zelf over tot de aanschaf van SaaS-applicaties. Als er geen geschikte standaardoplossing voorhanden is – dit geldt met name voor processen die externe partijen als leveranciers en klanten raken – kiezen ze er voor om zelf een eigen maatwerkoplossing te laten ontwikkelen.

IT opteert voor maatwerk

De IT-organisatie op haar beurt is doorgaans geen voorstander van een standaardpakket. Onder meer vanwege de vaak starre houding van leveranciers als het gaat om integratie en de hoge kosten die hiermee gemoeid zijn, het beheeraspect en de beperkte aanpasbaarheid van standaardpakketten. IT-organisaties gaan daarom in de regel liever voor maatwerkoplossingen.

Hernieuwde rol van IT

Het onderzoeksbureau Forrester stelde onlangs al dat een hernieuwde rol van IT op directieniveau onontbeerlijk is om business en IT bij elkaar te brengen. Volgens het bureau hebben CIO’s te maken met een significante druk om in te spelen op de wensen en eisen van hun 'digitale' klanten. Om de klantprocessen te digitaliseren, zouden ze volgens Forrester onder meer moeten investeren in 'fast-cycle planning and governance', 'continuous delivery' en 'flexible sourcing'.

Herbruikbare componenten

Ook volgens Vandecasteele ligt de oplossing in meer snelheid en flexibiliteit: “Om business en IT bij elkaar te brengen, is het raadzaam om het beste van twee werelden te nemen en een middenweg te zoeken, met aan de ene kant van het spectrum pakketten en aan de andere kant pure maatwerkoplossingen. Dit betekent onder meer gebruikmaken van herbruikbare componenten, waardoor de ontwikkelsnelheid fors kan worden verhoogd.”

Voortdurende levering

Ook het gebruik van een standaard RAD-platform voor de ontwikkeling en het beheer van maatwerkapplicaties draagt hieraan bij”, aldus Vandecasteele. “Door te modelleren kunnen vertegenwoordigers van de business gemakkelijker worden betrokken. En doordat de code met één druk van de knop wordt gegenereerd kan een continious delivery proces worden gerealiseerd. Het brengt bedrijfsapplicaties binnen handbereik, waarbij functionaliteit, snelheid, integreerbaarheid en beheerbaarheid samenkomen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie