Naar inhoud

Twitter als maatstaf voor de Europese Parlementsverkiezingen

Vandaag mogen Nederlanders weer hun stem uitbrengen voor het Europese Parlement. Deze verkiezingen kennen doorgaans een ronduit matige opkomst, die in schril contrast staat met de aanhoudende klaagzang over de macht en bureaucratie van de Europese Unie. Op de uiteindelijke verkiezingsuitslag moeten Nederlanders nog tot zondagavond laat wachten. Tot die tijd moeten zij het doen met de bekende peilingen. Het daadwerkelijke sentiment onder de Europeanen komt echter niet duidelijk voort uit kwantitatief onderzoek. Social media als Twitter vormen aanmerkelijk betere graadmeters voor de stemming in Europa.

Studenten marketing analytics van Tilburg University hebben een Twitter-dashboard gemaakt, waarmee in real-time data worden gemeten en gevisualiseerd over de Europese verkiezingen. Zo is te zien dat in Polen LGBT rights een trending topic is, terwijl migratie de meeste aandacht krijgt in Bulgarije en Italië. In Nederland is er op Twitter veel activiteit rond @thierrybaudet. Met de data kunnen studenten achteraf aan de slag voor afstudeerprojecten.

Twitter-dashboard

Het Twitter-dashboard staat op Election Stats en wordt elk kwartier bijgewerkt. Deze stemmingsmeter houdt in alle Europese talen bij waarover op Twitter wordt gecommuniceerd aan de hand van zo’n 800 relevante hashtags, user names van politieke partijen en politici en trefwoorden van politieke onderwerpen.

Social media

Het idee voor het dashboard kwam van studenten die het vak research in social media volgen en is gerealiseerd onder leiding van Andrea Domenico Antonacci. Docent Hannes Datta zag er wel wat in: “Studenten kunnen met een project als dit veel nuttige ervaring op doen in het verzamelen en analyseren van grootschalige data. Ook helpen we ze hiermee rechtstreeks ervaring op te doen als ondernemer.”

Politieke stemming

Bovendien is voor iedereen in Europa live de politieke stemming op Twitter te zien. De insteek die de studenten in eerste instantie voor ogen hadden, was te meten hoe de polarisatie zich ontwikkelt in de EU. Andere onderwerpen zijn evenwel ook in het dashboard verwerkt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie