Naar inhoud

Twitter vooral het domein van voetbalfans van Feyenoord

Na de nederlaag gisteren van het Nederlands voetbalelftal tegen Turkije liep het storm op de sociale media. Met name Twitter blijkt het domein van de voetbalfans, ook in goede tijden. De transfer van Dirk Kuyt naar Feyenoord heeft voor verreweg de meeste online discussie gezorgd tijdens de afgelopen transferperiode. De terugkeer van Kuyt naar Rotterdam was goed voor bijna 12.000 tweets. Deze tweets bereikten in totaal ruim 82,5 miljoen Twitteraars. Mede dankzij deze droomtransfer voor de Feyenoord-fans, was de voetbalvereniging uit Rotterdam de meest besproken Eredivisieclub op Twitter. 

Tweets in transferperiode

Dat blijkt uit een analyse van LEWIS Pulse, de afdeling digital marketing van het communicatiebureau LEWIS PR, waarbij alle tweets rondom transfers van en naar de Nederlandse Eredivisie zijn bekeken. In totaal vonden er van 9 juni tot en met 31 augustus 2015 336 transfers plaats, goed voor 187.374 tweets.

Feyenoord meest besproken

Uit de analyse blijkt dat Feyenoord sowieso niet te klagen had over aandacht voor zijn activiteiten op de transfermarkt. Na Kuyt bleken de transferperikelen rondom Jordy Clasie (11.203 tweets, 65 miljoen bereikte Twitteraars) en Michiel Kramer (11.577 tweets, 67,7 miljoen bereikte Twitteraars) het meest besproken op Twitter, gevolgd door de transfer van Gudelj van AZ naar Ajax (4.114 tweets, 59,5 miljoen bereikte Twitteraars).

Grootste transfer niet meest besproken

Opvallend is dat de grootste transfer in euro’s, die van Memphis Depay, relatief weinig aandacht kreeg op Twitter. PSV ontvangt naar verluidt ruim 30 miljoen euro, inclusief bonussen, voor Memphis. De overgang van de Oranje-aanvaller van PSV naar Manchester United zorgde slechts voor 7.492 tweets (totale bereik 51,9 miljoen), goed voor een zesde plaats op de Twitter-ranglijst van meest besproken transfers in Nederland.

Volgers bepalen online bereik

Belangrijkste verklaring voor het verschil tussen online bereik en de transfersom, lijkt het aantal volgers van de spelers te zijn. Ruim 530.000 tweeps volgen Memphis op Twitter, waar Dirk Kuyt meer dan 1,6 miljoen volgers heeft op dit sociale platform. Een tweet van Kuyt zelf zorgt hiermee al voor een enorm bereik. Tel daar het ontwapenende filmpje van de geboren Katwijker en zijn kinderen bij op en het grote bereik van deze transfer valt al grotendeels te verklaren.

Minste aandacht voor Roda JC

Na Feyenoord (66.157 tweets goed voor een totaal bereik van 426 miljoen) was Ajax (33.525 tweets goed voor een totaal bereik van 400 miljoen) de club met de meest besproken transfers in de Eredivisie op Twitter. Nieuwkomer in de Eredivisie Roda JC (3.015 tweets met een totaal bereik van bijna 15,5 miljoen) kreeg binnen het kanaal het minste aandacht voor zijn activiteiten op de transfermarkt.

Twitter als communicatiemiddel

Twitter is voor zowel clubs als spelers een krachtig middel om hun supporters te bereiken”, zegt Jurriaan de Reu, Head of LEWIS Pulse. “Zeker tijdens een transferperiode, waarin geruchten en feiten elkaar afwisselen, is het een voordeel wanneer je in korte tijd een groot aantal fans kunt bereiken met nieuws over een nieuwe aankoop. Je ziet dat spelers zelf hier een grote rol in spelen en met berichten via hun eigen Twitter-account steeds meer invloed uitoefenen op de communicatie over hun transfers.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie