Naar inhoud

Uber-concept toegepast voor fietskoeriers in Amsterdam

Amsterdamse bedrijven kunnen hun pakketten vanaf mei laten ophalen en bezorgen door fietskoeriers die net als de taxi’s van Uber via een app worden opgeroepen. Het Nederlandse bedrijf Just Cargo start die maand een groene pilot om autoverkeer en files in de hoofdstad terug te dringen en bedrijven te laten besparen op hun koeriersdiensten. Voor de onderneming is het een logische uitbreiding van het ‘Uber-concept voor koeriersdiensten’, dat het vorig jaar introduceerde in Nederland.

Innovatieve dienst

“Het inzetten van fietskoeriers past bij ons streven het aantal onnodig verreden autokilometers terug te dringen”, aldus Michiel van den Boogaart, directeur van Just Cargo. “Voor de pilot hebben we voor Amsterdam gekozen omdat we merken dat klanten daar eerder bereid zijn nieuwe en innovatieve diensten uit te proberen.”

Meldingen via app

Wat Uber doet met zijn taxi’s, doet Just Cargo met koeriers. Bedrijven die een pakketje hebben dat bezorgd moet worden, melden dat aan op de website van de koeriersdienst. Ze geven aan welke specificaties het heeft en wanneer en waar het afgeleverd moet worden. Chauffeurs die zich hebben aangemeld worden via de app ingeseind, pikken het pakketje op en leveren het af. Op deze manier zijn bedrijven 30 tot 40 procent goedkoper uit dan bij traditionele koeriersdiensten en kunnen chauffeurs met een auto wat bijverdienen.

Fietskoeriers stand-by

Iedereen in Amsterdam die een fiets heeft kan dat vanaf mei ook. Fietsers kunnen zich als fietskoerier aanmelden en stand-by houden voor opdrachten. Het koeriersbedrijf hanteert bij de aanmelding dezelfde screening als bij de autokoeriers en eist bijvoorbeeld een VOG-verklaring. Fietskoeriers worden alleen ingezet binnen een straal van tien kilometer. Zendingen die verder of buiten Amsterdam bezorgd moeten worden, laat het bedrijf ophalen per fiets en verder vervoeren door een chauffeur uit zijn landelijke koeriersnetwerk.

Klanten en chauffeurs

Van den Boogaart werkt ruim twintig jaar in de wereld van post- en expresszendingen. Met Just Cargo introduceerde hij een slimme app om klanten en chauffeurs op een simpele manier bij elkaar te brengen. Inmiddels hebben zich al ruim 300 mensen aangemeld die als chauffeur pakketten willen vervoeren en maken bijna 100 bedrijven, waaronder bekende ketens als KwikFit, gebruik van de dienst. Toch merkt hij dat bedrijven afwachtend zijn en onvoldoende beseffen dat ze kleinere zendingen op de nieuwe en grotere zendingen op de oude manier kunnen laten bezorgen.

Flexibel systeem

Het inzetten van fietskoeriers kan via dezelfde website en dezelfde app als die voor automobilisten wordt gebruikt. ,”Het is een flexibeler systeem dan de bestaande fietskoeriers en dus een geduchte concurrent”, stelt Van den Boogaart. ,,Het maakt het voor bedrijven gemakkelijker en goedkoper en geeft mensen die iets bij willen verdienen de kans een paar dagen per week fietskoerier te spelen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie