Naar inhoud

Uitbreiding van direct-to-consumer-verkoopkanalen is gewenst

Aanbieders van consumptiegoederen moeten overwegen om hun direct-to-consumer-verkoopkanalen uit te breiden. Een andere mogelijkheid voor retailers om in te spelen op de veranderende consumentenbehoeften is snel e-commerce-initiatieven te ontwikkelen als ze nog niet direct aan consumenten verkopen. Nederlandse consumenten staan namelijk open voor deze verkoopmethode. In sommige sleutelcategorieën overwegen twee van de vijf consumenten om rechtstreeks bij de fabrikant te kopen.

Dit valt op te maken uit de ‘Global Consumer Insights Survey 2019’ van accountants- en adviesorganisatie PwC. Het rapport is gebaseerd op een jaarlijks onderzoek dat het sentiment meet van meer dan 21.000 consumenten verspreid over 27 landen.

Nederlandse consumenten klaar om rechtstreeks bij de fabrikant te kopen, bron: PwC

Direct-to-consumer voorwaarde voor succes op de lange termijn

Het opbouwen van directe relaties met Nederlandse consumenten stelt aanbieders van consumptiegoederen niet alleen in staat om meer van de waardeketen in handen te krijgen, maar ook om beter inzicht in de markt beter te krijgen en in te spelen op veranderingen. Met directe klantrelaties kunnen bedrijven eerder nieuwe trends oppikken, sneller gefragmenteerde consumentengegevens verzamelen en hun aanbod beter afstemmen op belangrijke marktsegmenten. Sterker nog, ze kunnen alles stroomlijnen, van productontwikkelingscycli tot marketingmethoden. Direct-to-consumer is dus niet langer optioneel voor bedrijven, maar een voorwaarde voor succes op de lange termijn in de consumptiegoederensector.

A-merken winnen van huismerken

Als Nederlanders winkelen, kijken ze meestal niet naar de artikelen van het huismerk. Ze vullen hun mandje voornamelijk met producten van A-merken. Het onderzoek biedt helder inzicht in hun voorkeuren. Zo kiest bijna de helft (47%) van de Nederlandse respondenten die koffie kopen voor de gevestigde merken. Meer dan de helft verkiest bekende merken boven de frisdrank van het huismerk van een winkel. En onder shampookopers is de voorkeur voor A-merken zelfs nog sterker.


Consumenten blijven zoeken naar A-merken in de meeste categorieën, bron: PwC

Toenemende concurrentie van nichemerken

Dit betekent echter niet dat de producenten van topmerken vrij spel hebben. Ze staan voortdurend onder druk van specialiteitenmerken in alle soorten supermarktcategorieën. Voor elk vak met frisdrank van A-merken is er bijvoorbeeld toenemende concurrentie van nichemerken en start-ups die alles bieden, van caloriearme sapjes tot nieuwe soorten energiedrankjes. Dat Nederlandse consumenten de voorkeur aan A-merken geven, betekent niet dat ze huismerken geheel links laten liggen. Integendeel, want zo laat het onderzoek zien dat de helft van de Nederlandse consumenten koekjes en wasproducten van huismerken koopt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie