Naar inhoud

Uiteten in Nederland is tijdelijk verhuisd naar de huiskamer

De afgelopen weken en maanden is pijnlijk duidelijk geworden dat het voor diverse Nederlanders lastig is om zich aan noodgedwongen oplegde maatregelen te houden. Na de aankondiging van de tweede lockdown om de COVID-19-pandemie in Nederland onder controle te krijgen op dinsdag 13 oktober 2020, besloten bijvoorbeeld tientallen horecaondernemers – tevergeefs – een kort geding aan te spannen om de tijdelijke sluiting van hun eetgelegenheden te voorkomen. Daarentegen zijn er ook talloze ondernemers die creatief zoeken naar alternatieve businessmodellen. Door deze initiatieven is uiteten in dit land voor enige tijd naar de huiskamer verhuisd.


Pandemie

Tijdens de eerste intelligente lockdown in Nederland eerder dit jaar hebben bezorgdiensten omstreeks 10.000 banen bij partnerrestaurants in stand gehouden. Zo heeft Deliveroo in die periode bijgedragen aan 146 miljoen euro omzet bij de restaurants die bij dat platform zijn aangesloten. Daarmee ondersteunt deze bezorgservice meer dan 2.800 banen in de Nederlandse economie. Dat onderstreept de belangrijke rol van maaltijdbezorgers voor de landelijke restaurantsector, die momenteel massale sluiting van horecaondernemingen – deels – voorkomen.

Lockdown

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘The Value of Delivery Services’ van Capital Economics. Daarvoor heeft het marktonderzoeksbureau de restaurantpartners van bezorgdienst Deliveroo onderzocht. De studie brengt de belangrijke rol aan het licht die bezorgdiensten tijdens de eerste intelligente lockdown voor de Nederlandse restaurantsector hebben gespeeld. Nu Nederland wederom met verdere beperkingen voor de horecabranche te maken heeft, is duidelijk dat die diensten cruciaal zijn voor de sector. Deze platformen helpen activiteiten in stand te houden, beschermen banen en voorkomen massale sluiting van ondernemingen.

Restaurantsector

De onderzoekers hebben vastgesteld dat door gebruik te maken van een bezorgplatform ongeveer 10.000 banen bij partnerrestaurants van Deliveroo zijn beschermd in de periode van april tot en met juni 2020. Bovendien blijkt dat deze bezorgservice in die periode heeft gezorgd voor een omzet van 146 miljoen euro bij de aangesloten restaurants. Sinds het begin van de eerste lockdown hebben ongeveer 950 eetgelegenheden voor het eerst met de dienst samengewerkt om maaltijden te kunnen bezorgen bij consumenten thuis.

Bezorgdiensten

Momenteel zijn er 3.000 Nederlandse ondernemingen actief op het platform. 23 procent van de medewerkers van die bedrijven zegt door de samenwerking met bezorgdiensten in staat te zijn geweest te blijven werken tijdens de eerste piek van de COVID-19-pandemie in Nederland. 32 procent geeft aan dat dit mogelijk is geweest door de steunregelingen van de overheid. Bezorgingsplatformen hebben in die maanden dus geholpen om een deel van de horeca-activiteiten overeind te houden en de kosten voor de overheid enigszins te reduceren.

Werkgelegenheid

Meer mensen hebben de gelegenheid gehad te blijven werken in de horeca, een van de branches die zwaar zijn getroffen door de overheidsmaatregelen en de daarbij behorende veranderingen in het gedrag van consumenten. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de activiteiten van Deliveroo in Nederland in 2019 en 2020 hebben gezorgd voor ruim 2.800 banen. 990 betrekkingen zijn terug te leiden tot kleine, onafhankelijke restaurants en hun keten van toeleveranciers en 1.500 jobs bij grote ketens en hun toeleveranciers.

Businessmodel

“Wij zijn er trots op dat we restaurants kunnen helpen om open te blijven en dat we banen ondersteunen in deze moeilijke periode”, vertelt Stijn Verstijnen, general manager Nederland bij Deliveroo. “Onze bezorgservice stelt eetgelegenheden in staat om hun maaltijden aan te bieden aan klanten die anders onbereikbaar voor hen zouden zijn. Duizenden ondernemingen hebben zich al bij ons platform aangesloten en we zien ook dat consumenten ons steeds beter weten te vinden. Omdat maaltijdbezorging in deze tijden essentieel is, blijven wij onze dienstverlening uitbreiden – bijvoorbeeld door ons assortiment aan boodschappen te verbreden en onze service aan restaurants te intensiveren.”

Foto: Deliveroo

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie